El Ministeri de Consum ha detectat “pràctica comercial deslleial” en 17 aerolínies arran del coronavirus. La pandèmia ha fet cancel·lar molts vols i, segons el Govern espanyol, en molts casos les companyies no han ofert la devolució dels diners en un termini de set dies, tal com especifica la llei, sinó que han obviat aquesta opció i han posat davant del client un val substitutori per utilitzar més endavant. Aquesta opció legal evita que les aerolínies tinguin problemes de liquiditat, però el client l’ha d’acceptar de manera voluntària i tenint clar que, si ho vol, li poden tornar els diners.
Aquesta informació, segons Consum, no sempre s’ha donat correctament, motiu pel qual el ministeri demanarà una acció de cessació als jutjats contra Air Europa, Air France, Binter Canarias, EasyJet, Eurowings, Iberia (Iberia Express i Air Nostrum), Jet 2, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Ryanair, Scandinavian Airlines (SAS), Transavia, Thomson Airways (TUI), United Airlines, Volotea i Wizzair.
Nul·litat dels contractes amb consentiment “viciat”
A més, Consum també demana que es declarin nuls tots els contractes pels quals els usuaris han acceptat un val substitutori “mitjançant un consentiment viciat”. És a dir, sense haver-lo informat del dret que se li retornin els diners. El ministeri al·lega que recorre a aquesta via per “protegir els usuaris” i per garantir que la justícia obligui a fer cessar aquesta pràctica comercial ara i “en el futur”.