supermercats fantasma barcelona

(ACN) L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha interposat un recurs contenciós administratiu al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra el Pla especial d’usos d’activitats vinculades al repartiment a domicili de l’Ajuntament de Barcelona, que prohibeix els anomenats supermercats fantasma i envia les cuines industrials o “dark kitchen” als polígons de la Zona Franca.

Segons ha explicat l’ACCO en un comunicat, tot i que és “legítim i raonable” intentar minimitzar les molèsties d’aquest tipus d’establiments per als veïns, el pla del consistori “va més enllà del que seria necessari i proporcionat, restringeix la competència i vulnera els principis de bona regulació i la Directiva de Serveis”.

Així mateix, Competència argumenta que la mesura “no s’ha justificat degudament” perquè l’Ajuntament de Barcelona “no ha analitzat ni l’impacte en la competència i el mercat, ni la necessitat, ni la proporcionalitat ni la sostenibilitat econòmica de la norma”. 

Considera la prohibició “desproporcionada i discriminatòria”

Segons l’ACCO, el pla és “especialment restrictiu” amb els supermercats fantasma des d’on s’envien comandes de compres per internet, ja que, segons les dades del consistori, aquests establiments “causen menys pertorbacions a la via pública que, per exemple, els locals de restauració amb una forta activitat de repartiment a domicili”. Per això, Competència considera “desproporcionada i discriminatòria” que es prohibeixin. Així mateix, l’ACCO creu que permetre que les cuines industrials o “dark kitchen” només es puguin instal·lar als polígons industrials de la Zona Franca “independentment de la seva dimensió” és un “clar desavantatge competitiu” per a aquests negocis.

“En el mercat a domicili, els temps d’entrega són clau i la Zona Franca es troba molt allunyada de la ciutat. L’Ajuntament ha obviat alternatives menys restrictives, com seria permetre aquestes cuines també en altres zones industrials de la ciutat”, afirma Competència. Així mateix, es queixa que el consistori no ha tingut en compte “l’impacte ambiental i de congestió del trànsit derivat dels desplaçaments més llargs que hauran de fer aquests negocis per repartir a domicili”. 

L’ACCO té la potestat d’impugnar els actes de les administracions públiques dels que consideri que se’n deriven obstacles per al manteniment efectiu de la competència de mercat.