Han calgut molts anys d'obres per reconvertir la plaça Comercial en el nou batec del Born. L'obertura de l'espai cap al passeig ha disparat la facturació dels bars i restaurants més propers. N'hi ha que han notat increments d'entre un 20 i un 30%. JOSÉ LOMBARDERO, propietari Casa Delfín "Las personas pueden pasear libremente sin coches, y eso ha beneficiado bastante." RICARD, Born Selecció Bon Àpat "Sí que és veritat que estic més obert i la plaça ens ha anat bé per obrir-nos i que la gent ens conegui." Ara bé, fora de l'àmbit de la restauració, les coses canvien i els comerciants no han fet tanta caixa com s'esperaven. A més, lamenten que els barcelonins hagin perdut el costum de passejar per la zona després de tants anys d'obres. MERCHE HERNÁNDEZ, dissenyadora de moda "Jo que porto ja 13 anys aquí la clientela local abans era 50% i els turistes l'altra 50%, i ara és 80% turistes i 20% local. La clientela local ha baixat." Els comerços de la part del darrera del Born Centre Cultural asseguren que en cap cas no s'han aconseguit dinamitzar tots els carrers adjacents tal com se'ls havia promès des de l'Ajuntament. LISARDO MENDO, propietari Camaleon "Ara hi ha una mena d'embut que absorbeix a la gent que passeja per aquí que és el mercat, i l'embut és la porta del carrer comerç, que entren i surten per allà però la resta no existeix." Després de diverses reunions amb els comerciants, la regidoria de Ciutat Vella ha posat fil a l'agulla. MERCÈ HOMS, regidora de Ciutat Vella "Els hem posat d'acord amb l'Associació Born Comerç que té uns 100 associats, i que vagin funcionant a través d'aquesta plataforma que és el vincle directe amb l'Ajuntament." Pendents de veure si aquesta sinergia funciona, veïns i comerciants no defalleixen i avisen que si la tendència no millora, tenen previst dur a terme les seves pròpies iniciatives per dinamitzar la zona.

Els locals d’oferta gastronòmica situats entre El Born Centre Cultural i el passeig del Born són els que han sortit més beneficiats de l’obertura del nou espai. Alguns bars i restaurants asseguren que han augmentat entre un 20 i un 30% la facturació en aquests últims tres mesos. N’hi ha que fins i tot l’han duplicat. Això sí, la clientela cada vegada és menys local: els turistes s’han convertit en els clients més habituals i també en els que gasten més.

Precisament d’això es queixen altres comerços que queden més apartats de la plaça Comercial. Diuen que tants anys d’obres i remodelacions han fet que els barcelonins hagin perdut el costum de passejar per aquesta zona del Born. Però aquesta no és l’única queixa. Els negocis dels voltants d’El Born Centre Cultural lamenten que el nou espai no ha aconseguit dinamitzar tots els carrers adjacents, tal com l’Ajuntament havia promès. El responsable de la botiga Camaleón, Lisardo Mendo, assegura que “la majoria de visitants entren i surten per la porta de la plaça, que és com un coll d’embut, i la resta de comerços quedem aquí darrere, com si no existíssim.”

L’Ajuntament té constància que hi ha negocis que funcionen menys que d’altres, per això els ha posat en contacte amb l’Associació Born Comerç per intentar dinamitzar els carrers menys visitats. Tot i així, els comerciants adverteixen que si això no s’aconsegueix, engegaran les seves pròpies iniciatives per reanimar la zona.