Portal de l'Àngel ple a vessar i compradors a la caça de la ganga. Ara bé, als aparadors el número que més es repeteix és el 20. 20 % de descompte en roba i 20 % de descompte en electrodomèstics, dos dels sectors que més vendes fan avui. Alguns s'esperaven més. Els descomptes més sucosos són a internet, a pàgines web com Amazon i eBay, que han allargat la promoció durant tota la setmana i encara els queda dilluns, en què se celebra el Cyber Monday. Entrades de teatre, subscripcions de diaris i revistes, quadres de galeries d'art... Aquest any el Black Friday s'ha consolidat definitivament al nostra país. A algunes parades de mercat també hi ha descomptes. Una festivitat importada dels Estats Units per tornar el color negre, d'aquí el terme Black Friday, als números vermells de les botigues. Allà ho viuen amb veritable passió, fent cua de matinada a les botigues. Una diada del consum que ja té contrarèplica. Per l'organització Adbusters avui és el Buy Nothing Day: 24 hores sense comprar absolutament res. Aquest és, de ben segur, el millor descompte.

El número que més s’ha repetit avui als aparadors de l’avinguda del Portal de l’Àngel ha estat el 20. És el percentatge de descompte que han aplicat la majoria de botigues, tot i que en alguns articles la promoció era més generosa. Amb tot, alguns compradors no estaven satisfets amb les rebaixes perquè als Estats Units, diuen, hi ha promocions més sucoses.

El Black Friday és una jornada de descomptes importada dels Estats Units que ha necessitat pocs anys per imposar-se totalment. Allà sempre es fa just el dia després d’Acció de Gràcies, però aquí no ens ha fet falta tenir aquesta celebració per sumar-nos al carro. Segons Jordi Aymerich, professor de la Facultat d’Economia i Empresa de la UB, “als Estats Units planifiquen a consciència les compres mentre que aquí aquesta jornada encara ens agafa desprevinguts”.

Als eixos comercials, la majoria han anat a donar una ullada i els qui s’han decidit a comprar ho han fet sense tenir-ho planificat. Molts dels qui tenien apuntada aquesta data al calendari era per fer compres a plataformes en línia com Amazon i eBay.

Precedents de les rebaixes abans del Nadal

Aconseguir productes a preus rebaixats, abans del Nadal, no és únic i exclusiu del Black Friday. Aquest document de 1917 constata que, a Barcelona, ja es feien promocions comercials abans de les festes nadalenques. La casualitat ha volgut que tal dia com avui, però de 1917, els magatzems El Siglo publiquessin un anunci a la premsa per promocionar l’últim dia d’unes rebaixes que havien de permetre comprar productes tèxtils amb descomptes.

Una foto publicada por Francesc Canosa (@francesccanosa) el 24 de Nov de 2016 a la(s) 2:08 PST

Amb tot, recordem que les rebaixes actuals, tot just després del dia de Reis, no s’instauren oficialment al nostre calendari comercial fins a la dècada dels anys 40 del segle XX, fruit de la competència nadalenca entre les dues grans cadenes de magatzems d’aleshores: El Corte Inglés i Galerias Preciado.