Els comerços del centre de Barcelona representats per Barcelona Oberta han organitzat el VII Summit al Cercle d’Economia per mirar d’impulsar un seguit de mesures que revitalitzin el comerç en aquesta zona de la ciutat. En aquesta jornada s’ha presentat el decàleg BCN la millor botiga del món, en què els comerços han analitzat els reptes i les oportunitats que tenen per endavant. Entre aquests, la superilla actual de l’Eixample i els seus quatre eixos verds.

Uns eixos verds mal plantejats

En el debat també s’ha posat en dubte els eixos verds actuals, és a dir, la superilla que s’està instal·lant al centre de l’Eixample. El president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, veu amb bons ulls que es pacifiqui el centre però no tal com s’està fent. Jené creu que les obres del carrer del Consell de Cent suposen una gran cicatriu que talla per la meitat tot el centre de Barcelona i considera que s’està empitjorant l’experiència de visita a la ciutat i, de retruc, també s’està perjudicant tota l’economia de les botigues del centre.

En aquest sentit, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha defensat que els eixos verds actuals no estan pensats per bloquejar cap activitat econòmica ni fer inaccessible el centre. Segons Collboni, l’objectiu és permetre la mobilitat privada i també afavorir el transport i la logística comercial. El primer tinent d’alcalde ha volgut anar més enllà i ha assegurat que per recuperar el debat de com guanyar verd al centre, cal recuperar la idea genuïna del pla Cerdà.

Collboni recorda que durant 30 anys es van recuperar 42 interiors d’illa de l’Eixample i assegura que cal tornar a reprendre aquest projecte, aturat ara fa 10 anys, tot i les dificultats que suposa recuperar aquests espais per a la ciutadania.

Tornar a revitalitzar el sector

Ens les taules de debat que s’han celebrat per analitzar la situació actual del comerç al centre s’ha parlat de revitalitzar tot el teixit econòmic de Ciutat Vella. En certa manera, el que es vol recuperar és l’operació que es va fer als anys 80 i que va comptar amb les complicitats de tots els actors. En aquest sentit, Gabriel Jené vol posar a treballar conjuntament no només els botiguers, també els propietaris dels locals, els hotelers i els restauradors. També s’ha posat sobre la taula la possibilitat de reunir en un mateix ens tost els eixos comercials de la ciutat perquè, amb una sola veu, tinguin més força a l’hora de parlar amb les administracions.

Representants de Barcelona Oberta i de l’Ajuntament de Barcelona

Augmentar l’autoestima dels comerciants

Un altre punt que ha entrat en el debat és recuperar certa autoestima entre els comerciants del centre, que diuen que s’ha anat perdent des de l’inici de la pandèmia. Una autoestima que ha de servir per aconseguir l’objectiu que Barcelona sigui la millor botiga del món. Sobre l’autoestima, Jené apunta que l’Ajuntament no ha ajudat gaire a aconseguir-ho. Volen que també siguin part activa i que, per exemple, els polítics facin acte de presència quan alguna gran marca, ja sigui Loewe o Nike, decideixen desembarcar a la ciutat.

Magnific Places

La reunió dels comerciants del centre també ha servit per presentar en societat el projecte Magnific Places, una plataforma que pretén aglutinar els comerços de capitals com Madrid, Màlaga, Sant Sebastià i, òbviament, Barcelona. La idea és que de forma conjunta es pugui reivindicar el comerç d’excel·lència que existeix en algunes zones d’aquestes grans urbs. El projecte també vol tenir les complicitats d’altres grans capitals, com per exemple Lisboa, i internacionalitzar la marca Magnific Places.