La crisi del coronavirus ha fet augmentar la demanda de productes agrícoles i de proximitat, però també ha comportat un creixement en el nombre de productors que han començat a distribuir-los a través de xarxes de venda directa. En total, se n’han registrat 517 altes noves a tot Catalunya, la qual cosa significa un augment del 23 %. Així, si més no, es desprèn de l’estudi Xarxes alimentàries locals en temps de covid-19, encarregat per la Promotora dels Aliments Catalans (Prodeca), empresa pública del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya.
Una de les autores de l’estudi, Federica Ravera, ha assegurat en una entrevista al programa ‘Reset’, de betevé, que “s’ha notat un augment del nombre d’operadors durant la crisi sociosanitària”. La investigadora Ramón y Cajal, professora a la Universitat de Girona i col·laboradora a la Càtedra d’Agroecologia i Sistemes Alimentaris de la Universitat de Vic ha matisat que es tracta de “projectes nous que s’han afegit a xarxes existents o a xarxes noves de proximitat i de venda directa a través d’eines digitals i també directament amb xarxes informals de cooperatives de consum i xarxes a domicili”.
El Priorat i la Conca de Barberà, les que més creixen
Segons Ravera, “hi ha comarques com la Conca de Barberà, el Priorat o el Segrià que han augmentat en un 50 o un 60 % el nombre d’altes”. Tot i així, els creixements més importants des del punt de vista numèric s’han registrat al Vallès Oriental (36), a l’Alt Penedès (29) i al Baix Llobregat (26).
A més, la professora de la Universitat de Girona subratlla que “no només hi ha hagut un augment en el nombre d’operadors, sinó també de vendes i de facturació”. En aquest sentit, Federica Ravera afirma que “l’horta ha triplicat la seva facturació quan ha aconseguit diversificar els canals de distribució i això ha passat també amb la fruita seca i la ramaderia, després d’un primer moment de crisi”.