Foto: Maria Pratdesaba (ACN)

(ACN) L’entitat Barcelona Global ha situat l’habitatge i la fiscalitat com a principals reptes per atreure més professionals internacionals, així ho han defensat després dels resultats de la 6a edició de l’enquesta International Talent Monitor (ITM). Els estrangers que viuen i treballen a la ciutat han puntuat amb la nota més baixa dos paràmetres: les dificultats burocràtiques i les complicacions per accedir a un habitatge, sigui de compra o de lloguer. En concret, el paràmetre de “facilitat per accedir a un habitatge assequible” ha rebut una puntuació de 2,6 sobre 7, i els enquestats la consideren “molt insatisfactòria”.

L’enquesta, elaborada per Barcelona Global en col·laboració amb el Banc Sabadell, ha recollit les opinions de 1.008 professionals internacionals de 90 nacionalitats diferents i, segons ha expressat l’entitat, “amb una gran diversitat de perfils“. “Hem parlat amb gent de tots els sectors per assegurar-nos de la transversalitat de l’estudi”, ha argumentat la presidenta de l’entitat, Maite Barrera.

El nivell de seguretat i la qualitat de l’aire, valorats negativament

El nivell de seguretat és el paràmetre que més ha baixat respecte a l’enquesta anterior, ja que el 2019 els enquestats li van posar una nota de 5,1 punts, i en l’actual la puntuen amb un 3,7. Aquest és, segons la directora de l’entitat, Mercè Conesa, un tema en què “cal estar atents” i, per això, ha demanat “l’acció proactiva de les autoritats competents”.

En aquesta línia, els professionals estrangers també han valorat de forma negativa la qualitat de l’aire (3,4 punts sobre 7), un paràmetre que Barcelona Global ha situat també com a repte de cara al futur. De fet, és la primera vegada que l’entitat pregunta sobre aquesta qüestió, ja que, segons ha apuntat Barrera, és un factor clau per “atreure talent generós a la ciutat”. “El motor de la ciutat ha de ser atreure talent, però no de qualsevol tipus, sinó aquell que vulgui aportar el seu granet de sorra i que no sigui egoista”, ha expressat la presidenta.

D’altra banda, un 74,4 % dels internacionals enquestats han assegurat no estar satisfets amb el seu salari a la ciutat.

La sanitat i la xarxa de transport públic, els indicadors millor valorats

Pel que fa als indicadors que han obtingut més nota, s’hi troba la xarxa de transport públic. En concret, el 78 % dels enquestats afirma estar “molt satisfet” amb el transport públic de la ciutat, un actiu que Barcelona Global percep com “a molt important”. Pel que fa a la sanitat, l’enquesta recull puntuacions altes, tant pel que fa a la pública com la privada (puntuació de 5,4 sobre 7).

En referència a l‘educació, els treballadors estrangers també hi posen bona nota, tot i que perceben que el cost de les escoles internacionals encara és “massa elevat” i podria millorar, segons ha dit Conesa. Tot i això, el 50 % dels enquestats destaca que no té cap intenció de marxar de la ciutat i, tal com ha afegit Conesa, “hi ha una intenció clara de permanència a Barcelona”.

Què cal fer per millorar?

Barcelona Global ha presentat un conjunt de sis mesures prioritàries per poder-les abordar: impulsar millores en matèria fiscal, fer una anàlisi de la competitivitat dels salaris, repensar una estratègia global d’habitatge assequible i simplificar els tràmits administratius.

En aquest punt, Conesa ha exigit “fer un pas” en la digitalització dels processos burocràtics. “No estem prou digitalitzats”, ha insistit. La majoria de mesures, segons ha expressat Barrera, requereixen d’una col·laboració publicoprivada i de l’acció de totes les autoritats competents.