La majoria de converses acaben així... amb l'intercanvi de targetes. Un gest important perquè aquesta trobada el que permet és sobretot establir un primer contacte. Per una banda les 21 marques catalanes que busquen expandir-se, i per l'altra, les 20 empreses russes interessades a comprar la moda que es fa aquí. És el cas de la Kristina, que treballa per a Snow Queen, una empresa amb un centenar de botigues a Rússia. KRISTINA GOLBERG, Snow Queen "He vingut buscant alguna cosa juvenil i fresca per a les nostres botigues. Però no és venir i comprar, hem d'establir una relació que sigui llarga." AIDA GASCÓN, Lebor Gabala: "Hem parlat amb dos compradors que s'han quedat enamorats dels teixits, de les matèries, de com estan acabats els productes i com estan fets." "De les 21 empreses catalanes que participen en aquest intercanvi, la majoria de col·leccions són per a dona, però també n'hi ha dues per a home i dues més per a nens." Custo és una de les marques que més interès ha despertat. ROBERT J. LENSINK, director d'Expansió de Custo: "Molts coneixen la marca i volen veure els colors de Custo, l'ADN de Custo." La majoria d'empresaris russos han vingut aquest matí amb els deures fets. Han vist les desfilades i per això ja coneixen les col·leccions. YULIA YURIKOVA, European Fashion "Una de les firmes que més ens ha agradat és Naulover perquè és clàssica, elegant i per la qualitat del gènere de punt." Avui però, en la majoria dels casos no es farà cap comanda, però sí que s'emporten els catàlegs i les mostres. El primer pas per fer negoci.

Tota l’atenció l’ha centrada la moda femenina, tot i que a la trobada també hi han anat algunes empreses especialitzades en moda infantil, bany i home. Durant aquesta jornada que s’ha celebrat a la Sala Metrònom del Born s’han fet els primers contactes. Diuen que les compres no es formalitzen mai en una primera reunió sinó que arriben més tard. El compradors russos són molt peculiars: “Els has de deixar tranquils perquè mirin la col·lecció i després ja arribaran les preguntes”, afirma Michel Goffard de Naulover. L’empresa catalana, que ja té clients a Rússia, ha mantingut cinc entrevistes durant aquest dijous. Goffard confia que els contractes arribaran probablement quan es desplaci a la fira de moda CPM de Moscou.

La marca Lebor Gabala ha irromput amb força al 080. Després de 24 anys de vida s’estrena a la passarel·la de Barcelona i es deixa seduir pel mercat rus. “Sabem que la nostra roba encaixa perfectament, treballem amb teixits de gran qualitat i tenim un estil sobri”, afirma Aida Gascón, responsable comercial. Gascón ens explica que els clients russos troben cars els seus articles i, afegeix, “treballem amb seda, caixmir i materials italians de gran qualitat”. També assegura que als empresaris russos els costa dir que sí des d’un inici a la seva marca perquè no és reconeguda a escala internacional.

Custo obrirà la primera botiga a Rússia

La primera botiga pròpia de la companyia obrirà a Samara la pròxima tardor. L’objectiu de la marca és entrar amb força en aquest país, ja sigui a través de centres comercials i de botigues multimarca. El director d’expansió, Robert J. Lensink, assegura que els futurs clients se senten atrets pels colors de Custo, i pels articles més bàsics com les samarretes, les túniques i els abrics.

Un “showroom” especialitzat en moda europea

European Fashion és un “showroom” moscovita especialitzat en la distribució de roba europea a les botigues i als centres comercials de Rússia. “Hem vingut a buscar marques noves que mai abans no s’hagin vist al nostre país”, afirma la directora general Yurikova Yulia. Els ha agradat molt la firma Naulover perquè és molt elegant, Sita Murt per la qualitat del gènere de punt i Custo Barcelona per la combinació de teixits i els colors. Sobre aquesta darrera marca Yulia ha assegurat que entrarà amb molta força al mercat rus. De moment no faran cap comanda, però sí que s’enduran mostres de roba d’aquestes firmes catalanes per provar-les amb els clients del “showroom”. També hi ha participat Snowqueen, que té 100 botigues a Rússia i que ha posat l’ull en les peces de Sita Murt i Lebor Gabala. Creuen que aquestes dues marques poden agradar a les dones que compren en els seus establiments.