Un espai atípic com la Sala Oval del MNAC ha estat l’ escenari de l’estrena del darrer muntatge de La Veronal, ‘Sonoma’. Inspirat en l’univers de Buñuel, amplia i revisa un espectacle breu representat a Annecy al 2016, ‘Surréalisme au service de la révolution’. «És un joc amb els símbols com el que feia Buñuel passant d’una imatge a una altra… Es tracta que voli la imaginació», explica Marcos Morau, el director artístic de La Veronal.

9 ballarines versàtils

Creus de crist, monges, homes sens cap i d’altres éssers impossibles apareixen davant de l’espectador en un enfilat de quadres molt visuals. És, sens dubte, l’espectacle més coral i també el més físic dels que ha dirigit Morau, tot un repte per a les 9 ballarines. «He volgut jugar a la intèrpret total, la que pot ballar, cantar i dir un text, fins i tot, en un idioma que no és el seu. Són artistes que fa temps que conec i són excel·lents».

Si en l’anterior muntatge, ‘Pasionaria’, plantejava una distòpia d’un món robotitzat mancat d’emocions, ‘Sonoma’, per reacció, va a l’arrel, als orígens. El títol juga amb ‘soma’, cos en grec, i ‘sonum’, so en llatí, remetent a quelcom d’atàvic. “Hi ha influències del surrealisme, del costumisme… De tot allò que ens mena a un crit, a un batec per estar més enllà de la realitat”, resumeix Morau.

Premi Nacional de Dansa en la modalitat de creació al 2014, el valencià resident a Barcelona Marcos Morau lidera una companyia amb gran projecció internacional. ‘Sonoma’ té, a partir de setembre, actuacions a teatres -alguns dels quals coproductors- d’Itàlia, França, Alemanya, Luxemburg i Anglaterra. El muntatge anirà també al Temporada Alta de Girona i tornarà a Barcelona en la propera temporada del Mercat de les Flors. En el marc del Grec, fa funcions del 24 al 26 de juliol.