Barcelona va viure una revolució musical als anys 60. En aquella dècada van sorgir nombroses bandes que van importar les modes que se seguien fora de les fronteres. El llibre ‘Eco i distorsió. Els conjunts de música moderna a la Barcelona dels seixanta’ reivindica aquest moviment i repassa la trajectòria d’una quinzena d’aquests grups. Segons l’autor, Guillermo Soler, es fuig de la nostàlgia i es contextualitza socialment la febre musical.

El llibre sorgeix de l’interès del periodista i antropòleg Guillermo Soler per la música dels anys 60. Aficionat als referents anglosaxons, va començar a cercar equivalents de casa nostra. En vista de la poca informació que va trobar, Soler va veure una necessitat de “revalorar aquest moviment cultural i social”. Amb aquest llibre vol acostar els conjunts barcelonins a tots els qui no van viure aquella època, això sí, “fugint de la nostàlgia, amb una visió analítica”.

Guillermo Soler destaca que aquests conjunts van emprendre una “petita però sorollosa revolució”. Tot i treballar sovint en condicions precàries, van importar les novetats musicals que sonaven a Europa i Amèrica en els anys més hermètics del franquisme. No tots grups musicals van arribar a editar discs i alguns van quedar en l’àmbit amateur. A través de la música, i sense polititzar-se van inspirar una voluntat de canvi. Segons Soler “reivindicar alegria era trencador en aquell moment”.

‘Eco i distorsió’ se centra en una quinzena dels grups musicals de la Barcelona dels 60. Els més coneguts són Los Mustang, Los Sirex, Los Salvajes i Lone Star. També hi consten entrevistes a Álex y los Findes, Los Catinos, Los Cheyenes, Els Dracs, Los Gatos Negros, Los Go-Go, Los Jóvenes, Los No, Los Pájaros Locos, Pic-Nic i Els Tres Tambors.

Actualment, el llibre es pot descarregar gratuïtament en format digital. El 20 de maig s’engegarà una campanya de micromercenatge a Verkami per recollir els 1.100 euros necessaris per a una primera edició en paper.