L’Auditori del Fòrum de Barcelona ja està a punt per acollir la dotzena edició dels Premis Gaudí de l’Acadèmia del Cinema Català. La gran triomfadora del 2019 va ser ‘Entre dos aguas’, i tot apunta que les favorites d’aquesta nit seran aquests tres drames: ‘Els dies que vindran‘, de Carles Marquès-Marcet, que opta a 10 estatuetes; ‘La innocència‘, de Lucía Alemany, que podria endur-se’n set,  i ‘La hija de un ladrón‘, de Belén Funes, que té 13 nominacions.

Les favorites de la nit

Pel que fa a les nominades a millor pel·lícula hi destaquen aquest dos drames que tenen en comú l’embaràs. A ‘La innocència’, el primer film de Lucía Alemany,  la protagonista és una adolescent que passa l’estiu al seu poble on porta una relació en secret amb el seu xicot. Quan arriba la tardor, descobreix que està embarassada.

"La innocència" nominada als XII Premis Gaudí

A ‘Els dies que vindran’ l’enfocament és totalment diferent. Marquès-Marcet ens permet acompanyar la Vir i el Lluís, una parella de Barcelona que fa poc temps que estan junts, en el viatge emocional que implica l’embaràs.

En aquesta categoria, també es disputen el premi “7 raons per fugir”, dirigida per Esteve Soler, Gerard Quinto i David Torras, i “El viatge de la Marta (Staff Only)” de Neus Ballús.

"Els dies que vindran" nominada als XII Premis Gaudí

Entre les candidates a la millor pel·lícula en llengua no catalana destaca el film de Belén Funes, ‘La hija de un Ladrón’, en el qual la Sara, una jove de 22 anys que viu amb el seu germà i el seu nadó, haurà de prendre una decisió complicada quan el seu pare surti de la presó.

Aquest llargmetratge comparteix nominació amb ‘El hoyo’, de Galder Gaztelu-Urrutia; ‘Liberté’, d’Albert Serra, i ‘Ojos negros’, dirigida per Marta Lallana i Ivet Castelo amb la col·laboració d’Iván Alarcón i Sandra García.

"La hija de un ladrón" nominada als XII Premis Gaudí

Més nominacions femenines que mai

Per primer cop, en els 12 anys d’història d’aquests premis, hi ha un clar equilibri en el gènere dels nominats. A més a més, aquest cop les dones són majoria en les nominacions a millor direcció.

Tot i aquest èxit indiscutible en la lluita per la igualtat de gènere en el món cinematogràfic, les categories com el so o els efectes visuals continuen tenint una major presència masculina, mentre que el vestuari, la direcció artística i el maquillatge i perruqueria continuen sent categories protagonitzades per dones.