L’univers cinematogràfic, claustrofòbic i inquietant de Peeping Tom envaeix la Sala Gran del TNC durant 10 dies en 10 funcions, l’estada més llarga que mai ha fet la companyia belga a Barcelona. De ‘Triptych’ ja se’n van poder veure dues de les seves tres parts al Grec de 2020, concretament a Montjuïc. Eren ‘The missing door’ i ‘The lost room’ a les quals s’afegeix ara ‘The hiden floor’.

Es podrien veure independentment, però l’enfilat permet resseguir els mateixos personatges en una seqüència de situacions que tracen una història. Tractant-se d’un espectacle de Peeping Tom, captivador per la força de les imatges i el virtuosisme dels intèrprets, la narrativa pot considerar-se secundària, més si tenim en compte que realitat, i somnis i records, es barregen sovint en els seus muntatges.

‘The hidden floor’, de Peeping Tom

Una història d’amor i un vaixell

Però hi ha una història d’amor, d’una parella que ha de superar un trauma i s’embarca en un viatge en vaixell, on hi ha l’habitació de ‘The lost room’. També un accident que el du a la deriva… “M’agradava el vaixell com a metàfora d’un fugir cap endavant d’un passat fosc, per anar a cercar un somni, quelcom millor… Però no és el que passa a l’obra”, explica el codirector Patrick Chartier.

Els intèrprets de ‘Triptych’ són vuit, un dels quals és el madrileny Alejandro Moya, reclutat en un càsting a Barcelona fa dos anys. “El que m’agrada de Peeping Tom és com integren virtuosisme amb teatralitat. Crec que en això són molt fins”, comenta el ballarí, antic breakdancer.

Les tres peces llueixen escenografies diferents i força complexes, per exemple, la de ‘The hidden floor’ té el terra ple d’aigua. Els canvis es fan a la vista del públic i amb la col·laboració dels intèrprets.

Les tres coreografies van ser un encàrrec de la Nederland Dans Theatre (NDT) a Patrick Chartier i Gabriela Carrizo entre els anys 2013 i 2015. Peeping les ha recuperat per oferir-les amb els seus ballarins. “La NDT segueix la política de no girar massa amb els muntatges que estrena, i ens sabia greu no donar més vida a les tres peces”, explica Chartier.