L‘estació de Sant Andreu és cada vegada més a prop de lluir el seu aspecte final i aquest divendres els viatgers ja s’han trobat amb el mural gegantí que Roc Blackblock i Miquel Wert han enllestit en unes sis setmanes. A banda de les xifres de rècord, 1.784 m² del mural de línia del temps i 1.329 m² del mural d’elements històrics, els dos artistes reivindiquen el paper de l’art urbà amb la protecció de la memòria i el patrimoni històric.
Tots dos artistes, juntament amb la productora Rebobinart, van proposar a Adif aquesta visió històrica del món del ferrocarril. El resultat és aquesta línia temporal que va des del 1848, any d’inauguració de la primera línia de ferrocarril entre Barcelona i Mataró, fins al 2022, any de finalització de les obres de l’estació de Sant Andreu.
No som quatre arreplegats amb un esprai, sinó que estem fent una feina en profunditat. L’art urbà s’està reivindicant per si sol, tant en l’àmbit de la memòria com en el de la cohesió social”
El mural podria ser una proposta per a una galeria d’art i els artistes reivindiquen la qualitat i el paper que juga l’art urbà. Roc Blackblock apunta que “no som quatre arreplegats amb un esprai, sinó que estem fent una feina en profunditat. L’art urbà s’està reivindicant per si sol com una disciplina artística a peu de carrer, accessible per a tothom i que té moltes coses a explicar, tant en l’àmbit de la memòria com en el de la cohesió social“.
La història no acaba aquí
A la banda mar de l’estació, hi ha un altre mural amb tot un seguit d’elements que ens remeten a objectes històrics del món del tren. Especialment bitllets de diferents anys que ens endinsen en un passat força diferent. Aquest segon mural fa 1.329 m².
Volem que en el temps d’espera que els passatgers passen a l’andana puguin disposar d’uns elements artístics que entretinguin, generin il·lusió i aboquin al passat ferroviari d’aquesta zona”
Els responsables d’Adif es mostren satisfets amb el resultat i creuen que és important que la història del ferrocarril, no només la de Barcelona, també la de sant Andreu, acabin plasmades a les parets de l’estació. Són en total 11 les parades temporals que ja es poden contemplar al mural, entre altres la de l’any 1854, quan es va inaugurar la línia Barcelona-Granollers, o l’any 1917, que commemora la construcció de la fàbrica de la Maquinista Terrestre a Sant Andreu i on es van construir les locomotores de les grans companyies ferroviàries.
Lluís Ubalde és el coordinador de l’operació Sagrera – Sant Andreu d’Adif i destaca que: “Volem que aquesta estació tingui ànima, que sigui una estació amb personalitat, que emocioni als seus usuaris i que arreli a Sant Andreu. De tal manera que el seu disseny no et pugui portar a cap altre lloc. Volem que en el temps d’espera que els passatgers passen a l’andana puguin disposar d’uns elements artístics que entretinguin, generin il·lusió i aboquin al passat ferroviari d’aquesta zona”.