La 27a Mostra de Films de Dones arriba a la Filmoteca vindicant el passat i el present del cinema fet per dones. Hi destaquen la presència de la navarresa Helena Taberna, a qui es dedica una retrospectiva completa, i de la britànica Claire Simon, de qui es projecten tres documentals. Es tracta d’una vintena de sessions, entre els dies 4 i 19 de juny, que volen ser una llambregada als actuals discursos fílmics de dones cineastes sense oblidar el treball de les precursores. De fet, la mostra s’ha inaugurat amb la projecció de la cinta ‘Sigues natural: la història no explicada d’Alice Guy-Blaché’, de la nord-americana Pamela B. Green. El documental, produït per Robert Redford i Jodie Foster, vindica la figura de la primera directora de la història del cinema, injustament oblidada. D’Helena Taberna se’n projecten ‘Yoyes'(2000), ‘La buena nueva'(2008), ‘Acantilado’ (2016), ‘Nagore’ (2010) i ‘Extranjeras'(2003), a més dels documentals.

Llenguatges renovadors

La Mostra de Films de Dones ret homenatge a Barbara Hammer, cineasta experimental que celebra el col·lectiu lèsbic en films com ‘Dyketactics'(1974) i ‘Tender fictions'(1994). En la mateixa línia està la pel·lícula ‘Las hijas del fuego’, un manifest pornogràfic d’Albertina Carri. Els espais de l’educació formal són focus d’atenció als documentals de Claire Simon ‘Récreations'(1998), ‘Le concurs’ (2016) i ‘Premières solitudes'(2018). La britànica també serà a la Filmoteca per presentar-los. Una altra retrospectiva és la que ocupa les sessions familiars. Està dedicada a la realitzadora de films d’animació txeca Hermína Tyrlová, de qui es projecten cinc cintes que demostren la seva habilitat amb la tècnica de l'”stop-motion”.