El llibre ‘De Fabra i Puig a Torras i Bages. 50 aniversari de l’arribada del metro al centre de Sant Andreu. 14-3-1968’ explica la història de la prolongació d’aquest transport públic tan desitjat pels veïns. La publicació està escrita i autoeditada per un historiador de la construcció del metro, Joan Termes, nascut a Sant Andreu i resident a Horta-Guinardó.

Anècdotes i fotografies inèdites

El llibre relata com es va dur a terme la prolongació de l’L1 del metro des de Fabra i Puig fins a Torras i Bages, que va començar oficialment el setembre del 1964.

Hi havia dos projectes de com executar aquesta prolongació. “El primera era seguir per l’avinguda Meridiana i girar pel passeig de Santa Coloma, però llavors aquesta zona no estava poblada i es va decidir acostar el metro al centre neuràlgic de Sant Andreu”, explica Joan Termes. Afegeix que també es va desestimar fer una parada a la plaça de les Palmeres perquè era molt propera a la de Fabra i Puig i suposava haver d’enderrocar algunes edificacions.

Obres amb víctimes mortals

El projecte que finalment es va dur a terme, però, va comportar diverses incidències. Joan Termes diu que les obres es van fer amb el sistema “avança i destrossa”. “Es feien primer les galeries, els murs i després les voltes. Es perforava per sota de les cases i, per això, es van esfondrar algunes”. En els treballs de la parada de metro de Sant Andreu també van morir persones a causa de les pluges de l’agost del 1966. “Els operaris estaven treballant i en caure l’aiguat no els va donar temps a sortir i van morir ofegats”, recorda Termes.

Joan Termes considera que l’arribada del metro al centre de Sant Andreu va ser importantíssima per als veïns. Fins al 1968, quan es va inaugurar aquest tram, el veïnat havia d’anar caminant fins a Fabra i Puig i els camins i carrers no es trobaven en perfectes condicions, sobretot quan plovia.

Fotografies inèdites

En les 52 pàgines del llibre també hi ha més de 100 fotografies, algunes d’inèdites. Pertanyen a l’arxiu de Joan Termes, que durant 20 anys ha anat arreplegant i indexant imatges. D’altres són cedides per la Fundació TMB i l’entitat Andana Central.

Un amant de les vies des de petit

A aquest andreuenc de naixement de ben petit ja li agradava jugar amb trens i tramvies. Amb 14 anys anava a veure les obres de soterrament de les vies del nord a l’avinguda Meridiana i, posteriorment, les de la prolongació del metro des de Glòries fins a Fabra i Puig. Arran de la seva professió, electricista instal·lador, va coincidir amb treballadors que després van ser encarregats i tècnics en les obres del metro. Aquesta amistat li va facilitar accedir a l’interior de túnels.

L’L5 protagonitzarà la propera publicació

Joan Termes, que té unes 10.000 fotografies, gairebé totes referenciades, ja treballa en el que serà el tercer llibre sobre la construcció del metro. El 2019 farà 50 anys de la creació del tram de Collblanc a Diagonal de l’L5. Anteriorment al llibre sobre Sant Andreu, Joan Termes va editar-ne un de 100 pàgines sobre el 50è aniversari de l’arribada del metro a Horta.