“Estem envoltats de gent creativa i potser no ens n’adonem”. Així començava a escriure Santi Guillén el seu blog el 17 de juliol de 2009. Ell és president de la Fundació Societat i Cultura, que des del 1985 gestiona projectes de promoció i dinamització de la cultura catalana, però el discurs que llança amb el blog Gent Creativa va molt més enllà de la gestió cultural. Guillén reivindica la creació artística com a valor personal, però també social i fins i tot econòmic.

És per això que aquest any, en tornar de vacances, el blog de Santi Guilén ha començat a publicar una sèrie de cinc posts que comenten, actualitzen i apliquen al nostre entorn més immediat el ja clàssic article i llibre de Chris Anderson ‘The Long Tail‘.

L’any 2004, l’editor en cap de la revista Wired advertia les grans indústries culturals nord-americanes que s’havien d’anar oblidant de guanyar molts milions amb uns pocs “megahits” de masses. I que el futur de l’entreteniment és en la infinitat de “mercats de nínxol” que apareixen al final del rànquing dels més venuts, en una “cua llarga” que ben explotada és molt més rendible que tots els esforços de màrqueting per fer que tothom consumeixi la mateixa música, literatura, televisió o art.

El panorama dibuixat per Anderson és cada cop més una realitat gràcies a Internet, on –per exemple- Amazon.com ofereix un catàleg de milions de llibres, disponibles des de qualsevol lloc del planeta. Així, vendre tan sols una dotzena d’exemplars d’un llibre arreu del món és avui factible i rendible. Les llibreries físiques, grans o petites, mai s’ho podrien permetre. Tampoc les botigues de discos o les cadenes de televisió.

A partir d’aquí, Gent Creativa proclama que la uniformització necessària per arribar a l’”espectador mitjà” –també anomenada mediocritat- s’ha acabat. Que ha arribat l’hora de la gent amb talent i capacitat per transmetre’l directament a aquells que estan disposats a rebre’l, siguin cinc o cinc milions. La novetat és que són els creadors i el mateix públic qui teixeix la xarxa. D’exemples n’hi ha un munt, el mateix blog n’ha presentat alguns en posts anteriors: el fenomen del grup Manel, la tasca de l’Ateneu Popular de Nou Barris, les exposicions de pintura de l’hotel Estela de Sitges…

Però no us confongueu: l’objectiu de Gent Creativa no és donar a conèixer propostes culturals minoritàries, sinó reivindicar la creativitat. Per això s’hi parla també de Ferran Adrià i de Pep Guardiola. “Fins i tot en temps de crisi hi ha gent que crea”, diu Santi Guillén. Segurament és el millor moment per fer-ho.

Cada dia, dins el programa ‘Connexió Barcelona’, et mostrem un blog, producte o servei web d’interès per a la gent de Barcelona. Per llegir una altra d’aquestes ressenyes, fes clic aquí.