Mesurar la quantitat de cotxes, bicicletes, camions, motos i vianants que passen per un carrer pot servir per avaluar si aquella via està sobresaturada de trànsit, si els ciutadans necessiten més vorera o si calen canvis per facilitar la mobilitat.

Precisament és el que busca el projecte WeCount, d’Ideas For Change, amb els sensors que ha començat a instal·lar per Barcelona, anomenats TelRaam. Concretament, s’han col·locat a les finestres de barcelonins voluntaris a participar en la iniciativa. Un d’aquests ciutadans és en Xavier Marín, veí de Gràcia i membre de Fumuts Ros de Olano.

Marín es queixa que al seu carrer, el de Ros de Olano, hi ha molta contaminació acústica, sobretot per les motos, i ha instal·lat el sensor amb l’esperança que algun dia es pugui solucionar aquesta problemàtica. No és l’únic aparell que aquest veí de Gràcia té a casa. També utilitza un sensor que capta la contaminació de l’aire i acústica del carrer.

Obtenir dades de trànsit de carrers secundaris

Precisament, la intenció de l’empresa impulsora del projecte WeCount és creuar els registres del trànsit que hi circula amb altres dades que puguin interessar els veïns per fer una anàlisi de la mobilitat urbana. El gestor de projectes de la iniciativa, Giovanni Maccani, destaca la importància d’instal·lar aquests aparells en carrers secundaris per on, aparentment, no hi circula tant de trànsit i on l’Ajuntament tampoc té un control mitjançant sensors.

De moment, hi ha set sensors de WeCount repartits per Barcelona, però la intenció és que més veïns s’apuntin a la iniciativa que està en fase pilot i s’està fent en sis ciutats europees, i a la tardor fer una primera anàlisi dels resultats. Maccani també ha explicat que tot i tenir una càmera, l’aparell salvaguarda la privacitat de la gent que transita el carrer perquè les imatges no són accessibles per a ningú. Directament, es converteixen en informació i xifres que estan a l’abast de tothom a través d’un portal web.