Barcelona intervé durant l’estiu en els carrers de la ciutat perquè s’hi circuli a menys velocitat. Des de l’1 de març, d’acord amb el decret aprovat per l’Ajuntament, a totes les vies secundàries s’hi ha de circular com a màxim a 30 quilòmetres per hora. Per garantir que els conductors no s’excedeixen de velocitat, s’estan col·locant reductors de velocitat, altrament coneguts com a coixins berlinesos. A més, s’aplicaran un seguit de mesures -com incorporar radars, passos de vianants elevats i millorar la senyalització- per garantir el compliment de les normes de circulació en aquestes vies.

Els carrers afectats per aquesta restricció pertanyen a la xarxa secundària de la ciutat, tant si tenen un carril o més d’un per sentit. Els carrers del Clot i Sicília i la carretera de la Bordeta són alguns dels espais intervinguts sumant-se als que ja ho estan des d’inici d’any com el carrer de Sants i el de la Creu Coberta. La mesura ha estat aplaudida sobretot per motoristes, ciclistes i conductors de patinet, que sovint pateixen per la seva seguretat a l’hora de circular.

L’Arian, que circula amb motocicleta pels carrers de l’Eixample, assegura que aquesta restricció no li suposa cap problema i diu que “tampoc és molta pèrdua de temps anar a 50, 40 o 30… Ja no ve d’aquí.” Per altra banda, la Cristina destaca que la instal·lació de les bandes fa que els que circulen amb bicicleta o patinet guanyin en seguretat i té la sensació que hi haurà “menys soroll i molt menys trànsit”.

Què és un coixí berlinès?

Els coixins berlinesos són l’elevació parcial de la calçada, de manera que els vehicles de dues rodes i els autobusos hi poden passar, però no els turismes, que es veuen obligats a reduir la velocitat. S’anomenen coixí berlinès perquè es van implantar inicialment a la ciutat de Berlín.

Un 75 % de les vies a 30 km/h

Sota el lema “Ciutat 30”, l’Ajuntament preveu que a finals de 2021, un 75 % dels carrers de la ciutat es regeixin per aquesta restricció. Les intervencions per reconvertir els 212 quilòmetres de via duraran fins al 2021. La reconversió d’aquestes vies busca reduir la sinistralitat i la gravetat de les lesions dels accidents. A finals del 2020 hi haurà un total de 112 quilòmetres de carrers 30, i s’arribarà al 67,7 % de la longitud total de les calçades.