L’Institut Nacional d’Estadística ha començat a estudiar com es desplaça la població a través del rastreig dels mòbils. Aquesta anàlisi de dades serà possible gràcies a l’acord de l’INE amb les tres principals operadores de telefonia mòbil de l’estat espanyol, que ubicaran els usuaris en tot moment. Cada contracte ha tingut un cost de 150.000 euros i els resultats es publicaran a principi del 2020.
Tot el que has de saber del rastreig de mòbils de l’INE
- Quan es farà? S’allargarà vuit dies. Començarà aquest dilluns i durarà fins dijous. També s’analitzaran els moviments el 24 de novembre, el 23 de desembre i el dia de Nadal. A banda d’aquests dies, també es va fer el 20 de juliol i el 15 d’agost.
- Com es fa? Els telèfons mòbils estan sempre buscant quina xarxa és més a prop per obtenir el millor senyal. Per tant, les operadores saben a quina antena s’ha connectat l’usuari sense necessitat de fer cap trucada. En definitiva, el terminal està connectat de forma permanent.
- Sabran exactament on soc? No, la situació no és precisa. Situa l’usuari en un radi ampli que va des dels dos fins als cinc quilòmetres.
- Quines operadores cediran les dades? Movistar, Orange i Vodafone.
- Puc evitar participar-hi? Sí, es pot evitar. Vodafone i Orange permeten als clients la possibilitat de negar-se a participar en aquest estudi. Movistar, en canvi, no.
- Per què se cedeixen les dades? L’objectiu de rastrejar la ubicació dels terminals és saber quanta gent viu a una zona concreta, on treballa o quina és la destinació de vacances.
- Vulnera la llei de protecció de dades? No, perquè les operadores cedeixen les dades de forma anònima i sense facilitar el número de telèfon. Per això, no tenen l’obligació de demanar permís als clients.
“La informació que es té sobre els usuaris no és gaire exacta”
“Les antenes tenen un radi de cobertura. En determinats moments hi ha ombres dels edificis i això fa que el terminal canviï d’antena només movent-nos un parell de metres. Això fa que la informació que es té sobre els usuaris no és gaire exacta”, assegura l’expert en ciberseguretat Manel Medina. També afegeix que, per tal de garantir l’anonimat dels clients, les companyies no només n’ocultaran el nom i el telèfon sinó que “agruparan les dades en grups de 5.000 telèfons perquè no es puguin fer altres tipus de filtratges ni esbrinar quina persona està fent què”.