Experts, tècnics i operadores es pregunten el mateix. Cap on va el futur del mòbil? CARLOS DOMINGO, I+D Telefónica "Yo creo que va hacia dejar de pensar en teléfonos mòviles y empezar a pensar más en movilidad más en general. En que todo va a conectarse por redes inalámbricas y cualquier tipo de objecto de la vida cotidiana se va a conectar i va a estar haciendo cosas, interaccionando con la red y produciendo servicios". El profit que els usuaris poden extreure d'aquesta connectivitat amb l'entorn és un dels objectius de les noves aplicacions. Waze és una aplicació de navegació, com un GPS, amb la diferència que són els usuaris els que hi assenyalen les retencions, informen d'un accident o de presència policial en un punt. DI-ANN EISNOR, Waze "El cor de l'aplicació és la comunitat de conductors. La idea és que els nostres quatre milions de conductors treballin com una comunitat que s'està ajudant els uns als altres per evitar problemes de trànsit." Un altre dels eixos de debat al Mobile 2.0 és l'entreteniment. I en aquest àmbit no hi podia faltar el joc més descarregat mundialment, Angry Birds. Aquest sector també vol anar més enllà del telefòn mòbil i traspassar a altres àrees. PETER VESTERBACKA, 'Angry Birds' "Veurem nous jocs i noves marques que començaran als telèfons mòbils, però després es convertiran en una pel·lícula o un llibre. Com 'Angry Bird' va començar al mòbil i ara és a tot arreu". El concepte de transversalitat impregna el futur mòbil que, segons els experts, és el futur de tot.

A banda del Mobile World Congress, Barcelona és seu de la indústria mòbil per altres motius. El més recent ha estat la quarta edició del Mobile 2.0. “Volem explorar el futur de la mobilitat posant èmfasi a l’entreteniment mòbil, l'”open data” i el futur mòbil en un sentit ampli”, explica Carles Ferreiro, de Dotopen, empresa organitzadora de la trobada.

Mòbil no és només un aparell enganxat a una orella

Dins del sector, el concepte de mobilitat s’obre perquè “les persones i els dispositius comencen a relacionar-se d’una manera diferent i els telèfons mòbils són només un instrument”, afegeix Ferreiro. La Internet de les Coses, la connexió a la xarxa des de múltiples dispositius i plataformes, té una presència important al Mobile 2.0. Carlos Domingo, conseller en I+D a Telefónica, ho exemplifica: “Heineken ha innovat amb un obridor d’ampolles que està connectat per Bluetooth al teu telèfon mòbil i cada vegada que obres una Heineken, es publica al teu mur de Facebook”. Segons Domingo, hi haurà una nova onada d’innovació que anirà cap a aquest camí, més enllà de les aplicacions per a mòbils.

La tendència “open”, imparable

La interacció entre la tecnologia mòbil, l’entorn i els usuaris es potencia amb les iniciatives que aprofiten l'”open data”. Però no només es tracta d’obrir dades, sinó també capacitats de treballar, plataformes… “Ens adonem que el món és complex i per formar part de l’ecosistema, ens hem d’obrir”, afirma Domingo en referència al Bluevia de Telefónica, un projecte amb què l’operadora ha obert les seves capacitats de xarxa per tal que els desenvolupadors puguin integrar-les a les aplicacions.