Asteroide 2020 XL5 (CTIO/NOIRLAB/NSF/AURA/J. DA SILVA/SPACEENGINE)

(ACN) Després de 10 anys de cerca, s’ha descobert el segon asteroide troià terrestre conegut fins ara. Batejat com a 2020 XL5, l’ha trobat un equip internacional d’astrònoms dirigit per l’investigador Toni Santana-Ros, de la Universitat d’Alacant i l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB). Els resultats de l’estudi s’han publicat aquest dimarts a la revista ‘Nature Communications’.

Asteroide transitori

Els asteroides troians terrestres són cossos petits que orbiten al voltant del sistema Sol-Terra i segueixen la mateixa trajectòria al voltant del Sol i de la Terra. La investigació indica que el 2020 XL5 ho farà durant 4.000 anys, per la qual cosa se’l qualifica com a transitori. Amb un quilòmetre de diàmetre, és més gran que l’únic troià terrestre que es coneixia fins ara, el 2010 TK7.

Tot i que ja fa dècades que se sap que hi ha asteroides troians en altres planetes, com ara Venus, Mart, Júpiter, Urà i Neptú, no va ser fins al 2011 que es va trobar el primer i fins ara únic asteroide troià terrestre.

10 anys més tard s’ha trobat el segon gràcies a telescopis de quatre metres i els investigadors destaquen la importància de la troballa pel fet que aquest tipus d’asteroides poden contenir un registre de les primeres condicions de la formació del sistema solar. A més, els troians terrestres són candidats ideals per a possibles missions espacials futures.