Les xarxes socials, les aplicacions dels mòbils, la connexió de tota mena de dispositius a Internet…, tot això genera cada cop més dades que, ben analitzades, poden ensenyar-nos moltes coses. També la política de dades obertes, a partir de la qual les administracions pengen a la xarxa tota mena de dades estadístiques d’interès públic perquè tothom les pugui fer servir. El volum de dades disponible a la xarxa no para de créixer i, per això, ara a tots els fòrums vinculats a les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) es parla de les possibilitats del “big data”. Aquest és també el tema central de l’edició d’enguany de CeBIT, una de les fires d’informàtica més importants del món, que té lloc aquesta propera setmana a la ciutat alemanya de Hannover.

Des de fa tres anys, un dels espais més innovadors d’aquesta fira és Code_n, una iniciativa del fundador de GFT per promocionar empreses emergents amb un premi internacional i un estand al CeBIT. GFT és una multinacional alemanya de tecnologies per al sector financer. Amb la filial espanyola, una de les més importants del grup, en aquesta tercera edició de Code_n -decorada amb mapes de dades com el de la foto de dalt- viatgen a Hannover tres “start-ups” que volen posar el potencial del “big data” a l’abast de tothom, des de les pimes fins als neurocirurgians o qualsevol usuari que necessiti visualitzar dades sobre un mapa.

La idea que comparteixen els següents tres projectes, nascuts a Bellaterra, Madrid i Barcelona, és facilitar l’anàlisi de grans quantitats de dades per construir imatges entenedores que ajudin a prendre decisions. També tenen en comú que la seva infraestructura informàtica és bàsicament al núvol, és a dir, que els seus programes funcionen en servidors aliens, de lloguer per ús, als quals accedeixen també de forma segura els seus clients.

iMath Research, constituïda l’any 2012 amb seu al campus de la UAB, ha creat un web privat on les petites i mitjanes empreses poden pujar dades de tota mena per aplicar-hi tècniques d’anàlisi basades en algoritmes matemàtics i intel·ligència artificial. La idea -segons explica un dels fundadors, Íñigo Zubizarreta- és “democratitzar el ‘big data'”, perquè fins ara només les grans companyies duen a terme aquesta mena d’anàlisis. Amb l’iMath Cloud, qualsevol pime, sense cap gran inversió en infraestructura ni analistes, pot aprendre a llegir les pròpies dades. No només informació financera, sinó també la que es genera dins dels sistemes automatitzats de producció industrial o control d’una flota de vehicles: per exemple, l’anàlisi dels desplaçaments dels camions amb GPS pot ajudar a optimitzar les rutes per estalviar combustible.

Els mapes s’han convertit en l’especialitat de Vizzuality, l’estudi de visualització de dades obert fa sis anys per Sergio Álvarez i Javier de la Torre al barri madrileny de La Latina. Ara són 16 treballadors a Madrid i tres més a Nova York, perquè bona part dels clients són als Estats Units. L’any passat van facturar un milió i mig de dòlars a clients com l’ONU, la NASA, el BBVA, National Geographic o els diaris ‘The Guardian’ i ‘Wall Street Journal’.

Però el més important del seu servei, CartoDB, és que permet a qualsevol usuari -sense pagar i sense necessitat de saber programar- visualitzar, analitzar i emmagatzemar dades geoespacials. Només cal pujar aquestes dades al seu web per crear mapes dinàmics que, després, es poden col·locar en qualsevol altre lloc o compartir a través de les xarxes socials. L’any passat es van crear més de dos milions de mapes amb CartoDB. L’eina es fa servir, per exemple, per mostrar els punts del món des d’on més es tuiteja sobre el conflicte d’Ucraïna o mantenir un mapa actualitzat de la desforestació del planeta.

El cervell en 3D

L’enginyer portuguès Paulo Rodrigues i la neurocientífica macedònia Vesna Prchkovska van crear l’any passat Mint Labs a Barcelona, on viuen. El sistema no analitza bases de dades, sinó les imatges de les ressonàncies magnètiques del cervell per convertir-les en un model 3D. Per tant, també processen una gran quantitat de dades digitalitzades.

La imatge en tres dimensions resulta de gran utilitat al neurocirurgià que ha d’intervenir, per exemple, per extirpar un tumor del cervell sense malmetre’n cap altra part. La precisió en aquest cas és crucial i, segons expliquen els creadors de Mint Labs, les ressonàncies magnètiques tenen menys resolució que una antiga càmera de fotos en blanc i negre. La plataforma que han creat analitza moltes imatges del mateix cervell i en construeix una de ben precisa en tres dimensions, una mena de Google Maps del cap del pacient.

Per fer-ho servir, els serveis mèdics només han de pujar al servidor les imatges de què disposen. Un cop processades, el metge pot consultar en una tauleta tàctil la imatge en tres dimensions del cervell que ha d’intervenir. Això també és molt útil dins del quiròfan, però allà el cirurgià no podrà tocar la tauleta per moure la imatge. La solució que han trobat a Mint Labs és connectar-hi un controlador Leap Motion, que llegeix els moviments de les mans i els dits en l’aire.

Fins ara, la plataforma de Mint Labs ha creat els models en 3D de 735 cervells, la majoria per a metges d’hospitals barcelonins. El preu de cadascuna d’aquestes imatges en tres dimensions ronda els 200 euros, però asseguren que poden estalviar despesa sanitària en simplificar i escurçar la durada d’aquestes intervencions quirúrgiques. Mint Labs espera acabar l’any amb més de 5.000 imatges fetes i un milió d’euros d’ingressos, que al llarg de 2015 es podrien multiplicar per quatre.