"Creativitat, iniciativa i oportunitats de fer negoci, aquests són els ingredients que es barregen aquí, al 4 Years from Now, aquí es donen cita els nous emprenedors, els qui d'aquí a quatre anys seran el futur de la indústria de les telecomunicacions." I ens endinsem en aquest món de la emprenedoria digital a la zona coneguda com el pati del darrere. En aquestes casetes s'intenta posar llum a les relacions entre els inversors i les empreses que estan començant. Com si es tractés d'una cita a cegues de cinc minuts, l'empresari ha de captivar la persona que pot arribar a finançar-li el projecte. ÒSCAR MACIÀ, director de Force Manager "Nosaltres ja tenim tecnologia i molt bones idees i molta innovació, però necessitem recursos per portar això al món real i aquesta és una gran oportunitat per ajudar-nos a arribar allà on volem arribar." És un ara o mai per a molts d'ells. Poques vegades es poden establir contactes amb gent vinguda d'arreu del planeta i vinculada a la telefonia mòbil. Ho sap molt bé aquest jove creador de videojocs, fa dos mesos que la seva aplicació va veure la llum i ja ha obtingut consells de mig món. MANEL SIMÓN, Manduka Games "Moltes relacions, molta gent de fora de Barcelona, d'Espanya, que es troben amb els mateixos problemes que nosaltres i ens estan ajudant a créixer, a solucionar aquests problemes de manera més ràpida, més útil." Però a banda del negoci aquí la formació és essencial. En aquestes cúpules futuristes s'imparteixen tallers i conferències que ofereixen les eines necessàries per mirar de sobreviure en un dels sectors més ràpids i canviants. Potser a causa d'aquest estrès imperant, les grades per seguir els conferenciants són el més proper a un oasi de tranquil·litat.

Els entrebancs legals o la tria d’un model d’empresa són alguns dels dubtes que es plantegen les empreses novells i que poden resoldre al 4 Years from Now, la trobada internacional d’emprenedoria mòbil organitzada per la Mobile World Capital. Un espai en què també s’apleguen inversors, a punt per destinar diners a nous projectes. Aquesta tríada és la clau del 4YFN.

La clau de l’experiència

En aquestes casetes de fusta del 4YFN és on els emprenedors reben consells d’experts de diferents camps que els ajuden a desenvolupar la seva empresa: l’anomenat Meet the Advisors. En converses d’entre un i 20 minuts, experts com el Javier Blázquez i l’Anna Guix, advocats de Baker & McKenzie, ofereixen la seva experiència als joves. A canvi d’aquesta tasca social s’emporten molt: “Et serveix per reciclar-te i veure com va el món de les noves tecnologies i el negoci”, afirma Anna Guix, especialitzada en propietat intel·lectual. Els grans errors dels joves empresaris són, precisament, els aspectes relacionats amb “la protecció de les marques i la protecció de les dades, a més del compliment de les obligacions fiscals”, explica l’advocat Javier Blázquez.

A vegades, “el tema legal es deixa en un segon pla”, comenta Blázquez, advocat especialitzat en dret fiscal. En un dia, Guix i Blázquez han parlat amb cinc empresaris primerencs diferents i els han ajudat a triar com poden protegir la seva marca i si pot haver-hi patentabilitat, o quina és la fórmula correcta per donar entrada als inversors. A més dels aspectes legals, també hi ha persones especialitzades en disseny, màrqueting, comunicació o desenvolupament tècnic.

Workshops i conferències

A l’espai dels 4YFN també s’organitzen tallers per aprendre, per exemple, les últimes tendències en realitat augmentada per al mòbil o el funcionament de noves interfícies amb la interacció humana. I és també un espai on els més novells poden atendre les conferències de triomfadors en el camp de les aplicacions com Jan Koum, cofundador de WhatsApp, o Martin Varsasvky, fundador de Fon.

A la cerca del talent digital

A més de l’aprenentatge i els contactes, l’objectiu final és que les empreses madurin i trobin finançament per poder créixer. Per això, en un estand del 4YFN s’hi ha fet un lloc Wayra, l’accelerador d’empreses de Telefónica que treballa actualment amb 297 “start-ups” d’arreu del món, 10 d’aquestes a Barcelona. “Els oferim finançament de 40.000 € en metàl·lic i 40.000 € més en serveis com Evernote o Amazone Service”, explica Natalia Pujades, assistent manager de Wayra. A més, durant 10 mesos, Telefónica els facilita una oficina i els paga dos treballadors llicenciats procedents d’universitats catalanes i triats a través de Talentum.

De Wayra han sorgit casos d’èxit com Cognicor, un sistema d’intel·ligència artificial per tramitar les queixes d’atenció al client en cas de pèrdua de maletes als avions; Cl3ver, un editor al núvol programat amb HTML5 que permet visualitzar qualsevol producte en 3D; o bé Social and Beyond, l’anomenat Wi-Fi social que permet que els establiments ofereixin Wi-Fi gratuït als clients a través de Facebook.

“Busquem empreses que ja hagin guanyat algun concurs, que tinguin un encaix amb Telefónica i que siguin escalables“, afirma Pujades. Una de les últimes empreses que han ajudat a créixer és Infantium, un tutor intel·ligent que personalitza l’aprenentatge dels infants i que, segons els experts de Wayra, s’espera que sigui el proper cas d’èxit.