La tecnologia que probablement formarà part de les nostres vides d’aquí a quatre anys és, doncs, al pavelló 8 de la Fira de Montjuïc, uns metres enllà de la seu del Mobile World Congress i en un entorn propici a la creativitat on els tallers tenen lloc en una nau de llum blava amb plantes que pengen del sostre.

“El nostre objectiu és que canviï l’educació”

En aquest entorn, Karen Márquez, cofundadora d’Infantium, explica que ja han tancat un acord amb Telefónica perquè les tauletes de la companyia destinades als infants portin preinstal·lat l’aplicatiu d’Infantium a partir de l’abril. “Estem construint un tutor intel·ligent per a infants de zero a set anys que permet personalitzar l’aprenentatge“, explica Márquez. És una plataforma d’aprenentatge adaptatiu que es basa en el model computacional neurocientífic i en la recollida de dades massiva, l’anomenat big-data. “Els primers cinc anys de vida es crea el 85% de la infraestructura cerebral que utilitzaràs tota la teva vida”, afirma la Karen, són un anys decisius en la formació cognitiva de les persones i, actualment, no existeixen dades al respecte.

El funcionament és senzill: l’aplicatiu integrat a la tauleta registra les interaccions que fa l’infant amb un e-book, un joc o un vídeo concrets n’extreu conclusions respecte als mecanismes i estratègies de resolució que fa l’infant. Són, per tant, unes dades que permeten analitzar la capacitat cognitiva o, en altres paraules: saber com aprenen els infants, “quin és l’estil d’aprenentatge i quin contingut té més impacte”, afirma Márquez.

Com que des d’Infantium no elaboren continguts, estableixen contractes amb empreses externes amb capacitat per analitzar aquestes respostes. Es tracta de companyies multimèdia, editorials o desenvolupadors d’aplicacions que integren l’aplicatiu: “És com una app que té integrades moltíssimes apps”, diu la Karen. L’aplicatiu, que ha crescut entre el Parc de Recerca de la UAB i la Universitat de Londres, ha rebut premis destacats com el MIT Innovadors menors de 35. Una de les claus és que no es basa en objectius curriculars sinó en dades de desenvolupament cognitiu, que són iguals a tot el món, i es connecta amb una plataforma seguint el model computacional neurocientífic.

“El proper pas serà prototipar la recollida de sentiments mitjançant sensors“, pronostica Márquez, i l’objectiu serà “creuar emocions amb dades cognitives per extreure què motiva cada persona per aprendre“, l’anomenada intel·ligència artificial. Una mostra que el sector de les noves tecnologies aplicat als infants està en creixement.

Com neix Infantium?

El juny de 2012 Karen MárquezDaniel González van fundar l’empresa, però fa uns quatre anys que van començar les investigacions. El tàndem és original: González prové del sector tecnològic i Márquez, del periodisme i el màrqueting internacional. L’esperit per emprendre i per canviar l’educació els va dur a crear Infantium, que, en un futur, permetrà recollir dades de forma massiva que, analitzades, permetran millorar l’aprenentatge dels infants.