Després d’un llarg període de reflexió sobre què era allò que necessitaven, els membres de l’escola han començat a transformar la zona d’esbarjo del centre. Què s’hi pot trobar ara? Doncs des d’un rocòdrom fins a un hort, passant per un hotel d’insectes o cabanes per jugar a fet i amagar. Al cap i a la fi, la filosofia del projecte Habitem el pati, habitem la ciutat no ha estat una altra que arraconar la pilota de futbol i engrescar els alumnes a repensar els nous usos que li poden donar al pati. Per ara, la idea ja els ha valgut el reconeixement de l’Ajuntament amb el premi Barcelona Innovació Educativa.

En aquest sentit, la cap d’estudis de l’Escola la Maquinista, Maria José Harto, assenyala que des de feia temps “el claustre es replantejava com havia de ser el treball a l’exterior”. “Que no fos únicament un espai d’esbarjo, sinó aprofitar-lo com un temps educatiu real”, assenyala. Ho dit d’una altra manera, trencar el binomi entre aula i pati; fer de l’exterior un nou punt d’aprenentatge en horari lectiu.

Què es fa al pati?

Com s’ho van fer? Trobant-se amb els especialistes: “Vam contactar amb arquitectes Volta i amb Coeducació, perquè ens acompanyessin en aquesta mirada del que podien ser aquestes activitats al pati”, revela Harto. Una tasca en què més enllà d’invertir-hi hores de supervisió, també ha conduït professors i famílies a formar-se. L’objectiu: analitzar què feien els alumnes a l’hora de l’esbarjo per posteriorment dotar de vida aquells punts que restaven més abandonats.

“Ells ens explicaven quins eren els llocs del pati on havia una mala convivència i a on havia una bona convivència; això ens va servir molt per detectar aquells punts on calia treballar més“, afegeix la membre de la Comissió Natura, Mireia González. A més, per integrar els nous elements del mobiliari al centre educatiu, han estat els mateixos alumnes els qui els han dissenyat i construït. Tot plegat, perquè se sentin propis els nous elements que ara els acompanyen en el seu aprenentatge.