París vol parar els peus als anomenats cotxes SUV, vehicles de mida i estètica tot terreny, però pensats per a l’asfalt. A partir de setembre està previst que paguin el triple per aparcar al carrer a la capital francesa. Aquesta decisió és el resultat d’un referèndum en què els ciutadans han votat a favor de la mesura, tot i que amb poca diferència i participació. La iniciativa vol reduir la contaminació que generen els cotxes més grans, per l’espai públic que ocupen i perquè són un risc per a la seguretat viària.

S’hauria de fer el mateix a Barcelona? “No és una prioritat per a Barcelona, però està bé mirar que es fa en altres ciutats com el peatge urbà… mesures que jo crec que tard o d’hora acabarem veien a la ciutat” ha assegurat Humbert Blanco, de la PTP, l’associació Promoció del Transport Públic en una entrevista al ‘bàsics’.

SUV és l’acrònim de “sport utility vehicle” i aquests vehicles s’han posat de moda entre els conductors. Per Xavier Grau, periodista del diari ‘Ara’, “els SUV s’han convertit en l’objecte de desig del públic: entre els models petits i mitjans ja se supera la meitat dels cotxes matriculats a Espanya”. De fet, dels cinc cotxes més venuts a Espanya el 2023 només un no era un SUV. El més venut va ser el Dacia Sandero seguit del Seat Arona.

“El SUV genera més emissions perquè pesa més”

Per Grau, si comparem dos cotxes de la mateixa plataforma, “el SUV té un consum superior i genera més emissions, perquè normalment pesa més”. Segons dades de l’Agència Internacional de l’Energia, si tots els SUV junts fossin un país seria el sisè més contaminant darrere de la Xina, els Estats Units, l’Índia, Rússia i el Japó.

Cotxes més grans en una ciutat no adaptada

“Cada cop els cotxes són més grans i les infraestructures de la ciutat no han avançat a la velocitat dels cotxes” explica Begoña González de la Mora, periodista d’’El Periódico’ i aficionada al motor. Fins i tot diu que hi ha carrers que han quedat estrets per algunes mides dels cotxes i els pàrquings també.

Aquesta mesura de París també vol recuperar espai urbà per als ciutadans, una iniciativa amb què la PTP congrega. Blanco que analitza que “un cotxe està el 90 % del temps parat i l’ocupació mitjana és d’1,2 persones“, per això creu que s’hauria de donar nous usos a aquests espais. “Es pot alliberar carrer com el cas de Barcelona” ha afegit.

“Pagar una subscripció per tenir un cotxe”

Per Grau, només es podran treure els cotxes de la ciutat si el transport públic és molts eficient i té molta capacitat. El periodista de l”Ara’ creu que també l’automoció està innovant i ara es ven mobilitat, per això hi ha iniciatives com “jo pago tant al mes i tinc dret a utilitzar aquest tipus de cotxe uns dies, el model de ‘carsharing’ o pagar una subscripció“.

Els experts en automòbils han explicat que el SUV no és la millor opció si vol comprar un cotxe, ja que ofereix molta sensació de seguretat però, en realitat, la posició elevada genera angles morts i menys visibilitat, per tant, valoren que hi ha més perill al volant.