Pavelló Comunicació Transports Fira Barcelona

Una de les propostes del procés participatiu per a la transformació del recinte firal de Montjuïc era emplaçar-hi el Museu del Transport. L’Ajuntament, però, ha decidit no incloure’l, assegura, per una qüestió d’espai. Els impulsors del museu, però, alerten que, per les dimensions que necessita el projecte, aquesta podria ser l’última oportunitat per tenir un equipament d’aquestes característiques a la ciutat.

La tinenta d’alcaldia d’Urbansime i Infraestructures, Janet Sanz, assegura que no es preveu fer cap museu del transport per una qüestió d’espai. Argumenta que s’han prioritzat “l’ampliació del MNAC, un pavelló poliesportiu i el CAP”. Sanz insta els impulsors del museu a “buscar altres ubicacions on no hi hagi tantes altres demandes lligades a les necessitats veïnals”.

Un dels impulsors del projecte de Museu del Transport, el publicista Xavier Ragull, assegura però que, “tal com està la ciutat, aquest era dels últims espais que ens quedaven“. Segons Ragull, per fer un museu com aquest caldrien entre 15.000 i 20.000 metres quadrats. L’equip multidisciplinari que hi ha al darrere del projecte veuria amb bons ulls que el museu es fes en una altra zona de la ciutat, però no veuen alternatives de grans dimensions.

Preservar el patrimoni del transport

Ragull lamenta que el govern municipal no tingui prou sensibilitat per cuidar el patrimoni de transports de la ciutat. Lamenta que s’hagi tancat el Tramvia Blau, i també el mal estat de conservació dels trens històrics que hi ha a les cotxeres del Triangle de TMB.

El Palau de Comunicacions i Transports durant l’Exposició Universal de Barcelona del 1929 (Arxiu de Catalunya)

La creació del Museu del Transport és una vella aspiració de diversos col·lectius, entre els quals aficionats o col·leccionistes. Per ells l’ideal seria que es fes al Palau de Comunicació i Transports de la Fira, on a l’Exposició Universal del 1929 es van exposar diversos mitjans de transport de l’època. En en el cas del futur museu hi hauria, entre d’altres, vehicles històrics de TMB i d’altres serveis públics, i també col·leccions privades.

Un bus històric que va començar a circular per Barcelona a finals dels anys 40 (Foto: Berta Armengol)