El Mercat de la Concepció es va construir l’any 1888 al bell mig de la Dreta de l’Eixample i, des de llavors, ha passat per èpoques d’esplendor i d’altres que no ho han sigut tant. L’actual bé podria incloure’s en aquesta segona categoria: el còctel de la gentrificació, l’oferta de grans superfícies i supermercats i la compra en línia els estan fent la guitza. Els paradistes que hi treballen reivindiquen el paper dels mercats a Barcelona mentre demanen repensar la Concepció.

Àngels Fisas gestiona les comandes cada matí i aquest dimecres no n’ha estat pas l’excepció. És la presidenta dels paradistes del mercat i ja compta 45 anys a Verdures i Fruits Molins. “M’agrada la feina i hi poso il·lusió”, assegura. Segons Fisas, l’equipament “ha canviat molt” en els últims temps i una de les explicacions que dona és que el barri també ho ha fet. “Viure aquí és molt car. Tenim un barri que abans era de veïns i ens hem tornat més turístics“, explica.

Àngels Fisas, representant dels paradistes del Mercat de la Concepció

I la fuga de veïnat també es tradueix en menys clientela, però no és l’únic causant del moment difícil que travessa la Concepció. A banda dels grans supermercats i l’auge de les compres per internet, no hi ajuda tampoc la manca de relleu generacional a les parades quan arriba la jubilació. Ara ja n’hi ha una quinzena de buides: “Molta gent ha deixat les parades i ara hem de tirar amb els que som”, diu Manel Pintanel, de Marisc i Peix M. Pintanel.

Parades buides i negocis sense relleu

Ell és el propietari de la parada i, en el seu cas, sí que tindrà relleu un cop es jubili del tot: el seu fill agafarà les regnes del negoci. “Pocs n’hi ha que tinguin aquesta sort. És un problema greu i encara més en peixateria”, lamenta. En aquest escenari, els paradistes estan en converses amb l’Institut Municipal de Mercats per repensar l’espai comercial i recuperar activitat a la Concepció. “Som menys companys i probablement reduirem l’espai que tenim. Però això no vol dir que desapareixerem”, afirma Pili Mates, encarregada d’Avinova.

Fotografia de la parada Marisc i Peix M. Pintanel

“El mercat és l’àgora del poble”

De moment, l’espai del supermercat Caprabo que hi havia al mercat ja ha sortit a licitació perquè s’hi instal·li un negoci de la mateixa naturalesa. Segons Fisas, això ajudarà a revitalitzar el mercat i també proposa fer-hi més activitats que el dinamitzin i atreguin “tot tipus de clientela”. “Com a mercat no volem arribar a ser una Boqueria perquè només està enfocada al turisme. Volem mantenir el mercat de barri, que és l’àgora del poble”, sentencia.