El Mercat de la Concepció es va construir l’any 1888 al bell mig de la Dreta de l’Eixample i, des de llavors, ha passat per èpoques d’esplendor i d’altres que no ho han sigut tant. L’actual bé podria incloure’s en aquesta segona categoria: el còctel de la gentrificació, l’oferta de grans superfícies i supermercats i la compra en línia els estan fent la guitza. Els paradistes que hi treballen reivindiquen el paper dels mercats a Barcelona mentre demanen repensar la Concepció.
Àngels Fisas gestiona les comandes cada matí i aquest dimecres no n’ha estat pas l’excepció. És la presidenta dels paradistes del mercat i ja compta 45 anys a Verdures i Fruits Molins. “M’agrada la feina i hi poso il·lusió”, assegura. Segons Fisas, l’equipament “ha canviat molt” en els últims temps i una de les explicacions que dona és que el barri també ho ha fet. “Viure aquí és molt car. Tenim un barri que abans era de veïns i ens hem tornat més turístics“, explica.
I la fuga de veïnat també es tradueix en menys clientela, però no és l’únic causant del moment difícil que travessa la Concepció. A banda dels grans supermercats i l’auge de les compres per internet, no hi ajuda tampoc la manca de relleu generacional a les parades quan arriba la jubilació. Ara ja n’hi ha una quinzena de buides: “Molta gent ha deixat les parades i ara hem de tirar amb els que som”, diu Manel Pintanel, de Marisc i Peix M. Pintanel.
Parades buides i negocis sense relleu
Ell és el propietari de la parada i, en el seu cas, sí que tindrà relleu un cop es jubili del tot: el seu fill agafarà les regnes del negoci. “Pocs n’hi ha que tinguin aquesta sort. És un problema greu i encara més en peixateria”, lamenta. En aquest escenari, els paradistes estan en converses amb l’Institut Municipal de Mercats per repensar l’espai comercial i recuperar activitat a la Concepció. “Som menys companys i probablement reduirem l’espai que tenim. Però això no vol dir que desapareixerem”, afirma Pili Mates, encarregada d’Avinova.
“El mercat és l’àgora del poble”
De moment, l’espai del supermercat Caprabo que hi havia al mercat ja ha sortit a licitació perquè s’hi instal·li un negoci de la mateixa naturalesa. Segons Fisas, això ajudarà a revitalitzar el mercat i també proposa fer-hi més activitats que el dinamitzin i atreguin “tot tipus de clientela”. “Com a mercat no volem arribar a ser una Boqueria perquè només està enfocada al turisme. Volem mantenir el mercat de barri, que és l’àgora del poble”, sentencia.