El radar no enganya. Només cal observar una estona la pantalla en què apareixen les velocitats a les que passen els vehicles per comprovar que els que superen el límit no són minoria. Ens situem al carrer de la Indústria amb el de Sant Quintí, en un dels punts on Barcelona va instal·lar 17 radars fixos (12 en entorns escolars) aquest setembre. Han passat dos mesos des que funcionen en fase pedagògica, un període de gràcia sense multes (que començaran a partir del gener), i tot i que l’Ajuntament no fa públiques per ara les dades registrades per les càmeres, la percepció a peu de carrer és que la pedagogia no és prou efectiva encara.

“Saben que no multa”

Ho confirmen des de les escoles que tenen algun radar en l’entorn, com la Miralletes, al mateix carrer de la Indústria. “Ara per ara està costant molt que els conductors abaixin la velocitat”, assegura la directora Eva Cuesta, “estic gairebé del tot segura que saben que no multa i per això no té gaire efecte”. “D’abans a ara no hem notat gaire diferència”, coincideix des del carrer de Sardenya Anna Guilera, membre de l’AFA de l’Escola de les Aigües.

La majoria dels radars s’han col·locat al voltant de centres educatius i s’han limitat a 30 quilòmetres per hora, com a mesura per garantir la seguretat dels infants. Però des de Revolta Escolar, el moviment de famílies que reclama amb talls de trànsit entorns escolars pacificats, també consideren que “no estan donant resultats”. “I la sensació és que no serviran per res fins que no es comenci a sancionar”, afirma el portaveu Marc Hurtado.

En espera de les multes a partir de l’any vinent, l’Ajuntament ha començat des de fa una setmana a enviar avisos a casa dels infractors, però de moment són només informatius. Per a Hurtado, “la fase pedagògica ja està superada des de fa dos anys” i per argumentar-ho es remunta a la instal·lació temporal el 2020 de radars mòbils a prop d’escoles de l’Eixample. “Aleshores ja es va demostrar que el 55 per cent dels vehicles no respectaven ni els 50 quilòmetres per hora”, conclou.

A la majoria dels radars nous, la velocitat està limitada a 30 quilòmetres per hora

Confien en les sancions i reclamen altres mesures

La directora de l’Escola Miralletes lamenta que “el que faci decidir córrer o no als conductors sigui una sanció i no un bé comú”. Cuesta també aposta per complementar el radar amb altres mesures que considera “més efectives”, com ara reduir un dels tres carrils de cotxes que passen per davant de l’escola, al carrer de la Indústria. “Al final, l’objectiu és que hi hagi menys vehicles”, apunta també Guilera.

La instal·lació de coixins berlinesos o altres elements reductors de velocitat també ajudarien en l’objectiu de pacificar, segons Revolta Escolar. Hurtado lamenta, a més, que dels plans inicials de l’Ajuntament de repartir fins a 46 radars per la ciutat s’hagi rebaixat finalment la xifra a 21, inclosos quatre de tram ja en marxa abans de l’estiu.