Comissions Obreres de Catalunya denuncia que hi ha repartidores a domicili que pateixen situacions d’assetjament sexual. Un informe fet pel sindicat posa damunt la taula diversos casos en què les repartidores estan exposades a situacions de risc, com per exemple, pel fet que el client que fa la comanda pot veure amb antelació que qui l’hi portarà serà una dona, ja que l’aplicació mostra una fotografia del “rider” que entregarà la comanda. El treball descriu que s’han donat situacions en què les repartidores s’han trobat els clients despullats al moment de fer l’entrega de la comanda.

Ets molt guapa, dona’m el teu número, si us plau

Una repartidora que aporta el seu testimoni a CCOO relata una situació en què un client li va dir: “Ets molt guapa, dona’m el teu número, si us plau” i, quan s’hi va negar, aquest client la va puntuar malament i això va provocar que la companyia li tanqués el compte durant tres dies i, en conseqüència, no pogués treballar.

En aquesta línia, l’informe de Comissions Obreres denuncia que les repartidores tenen “dificultats i problemàtiques afegides pel fet de ser dones”, un fet que es tradueix en una autolimitació de l’activitat a segons quines hores del dia i zones urbanes.

Carmen Juares, coautora de l’informe de CCOO, al ‘bàsics’

ENTREVISTA COMPLETA

Jornades llargues i remuneració escassa

L’informe s’anomena “Repartidors i repartidores de plataforma digital” i té com a objectiu conèixer la situació laboral dels “riders” d’empreses com Glovo, Deliveroo i Uber Eats que utilitzen bicicleta o moto per entregar les comandes. El treball també conclou que els repartidors fan “una alta dedicació en temps per a un guany econòmic molt baix”, sobretot aquells “riders” que treballen amb el compte llogat a algú altre i ho fan amb bicicleta. Són unes condicions laborals que Comissions Obreres alerta que empitjoren amb el temps, atès que les tarifes que paguen les empreses s’han reduït, “especialment en el cas de Glovo”, detalla l’informe.

“Per fer comandes, cal estar allà passant hores, tot el dia com un esclau”. Així descriu un repartidor la jornada laboral dels “riders”, que només cobren per comanda entregada. Això, segons el treball del sindicat, els obliga a “estar disponibles cercant comandes fins que n’aconsegueixen una, la qual cosa els perjudica a l’hora de “conciliar la vida familiar amb el treball”.

Estrès i desemparament en cas d’accidents

D’altra banda, Comissions Obreres també denuncia que els “riders” pateixen “una situació d’estrès constant” per diversos motius, com ara “la pressió de ser ben puntuat pel client” i, sobretot, de no tenir males puntuacions, ja que això “reduiria la possibilitat d’obtenir serveis”. A això cal afegir-hi el “suport baix o nul en cas d’incidència en general” i, concretament, en cas de patir accidents amb la bicicleta o la moto. “La resposta de les empreses de la plataforma és la desvinculació total, argument que no existeix una relació laboral”, denuncia CCOO.

Taller d’autoreparació per a “riders”: la formació que no els ofereixen les plataformes

REPORTATGE