La secció ‘Arxiu Barcelona’, del “bàsics”, recupera el passat de la ciutat i les històries que hi habiten amb el periodista cultural Toni Vall. Aquesta setmana amb un homenatge a dos artistes barcelonins que han mort en els darrers dies: la fotògrafa Colita i el cineasta Ventura Pons.

Isabel Steva, més coneguda com a Colita, va morir el diumenge 31 de desembre a Barcelona als 83 anys a causa d’una peritonitis. La fotògrafa va ser una figura destacada en el fotoperiodisme i la vida cultural de Barcelona, especialment associada a l’escena de la Gauche Divine. Va fotografiar escriptors com Gabriel García Márquez, Mario Vargas Llosa i Terenci Moix.

Colita va captar les transformacions de Barcelona

Colita va iniciar-se de manera autodidacta a principis dels anys 60, en una època en què la cultura i la provocació eren les úniques armes per enfrontar la censura franquista i l’oposició de l’Església.

El seu objectiu, però, no es va quedar només en els retrats d’artistes, sinó que va capturar moments crucials de la història de la ciutat. Agafant la vitalitat i la diversitat de l’època, des de la Barceloneta on no hi cabia ni una agulla, les barraques, símbols barcelonins com el Floquet de Neu o canvis urbanístics.

Ventura Pons també va ser objectiu de la càmera de Colita, com en aquesta fotografia de la inauguració d’El Molino, el 1970.

Ventura Pons fotografiat per Colita

Ventura Pons, artista prolífic

Les històries dels dos artistes s’entrellacen, de fet, l’última aparició pública de Ventura Pons va ser al funeral de Colita. Vuit dies més tard ho va fer ell. El director de cinema barceloní va morir dilluns, 8 de gener, als 78 anys. El cineasta va néixer l’any 1945 i ha estat un dels directors catalans més prolífics, amb més d’una trentena de pel·lícules. Molts dels seus films tenen la ciutat de Barcelona com a teló de fons, com a ‘El perquè de tot plegat’, ‘Carícies’, ‘Amor idiota’ i ‘Amic/amat’.

La seva producció era efervescent, de fet als anys 90 va arribar a rodar una pel·lícula per any, amb actors que l’acompanyaven en les seves aventures audiovisuals com Rosa Maria Sardà, Josep Maria Pou i Núria Espert.

No només va dirigir, produir i crear guions, sinó que el 2014 va impulsar la reobertura dels Cinemes Texas a Gràcia, com a sala on exhibir cinema en català