Les andanes de l’estació de Renfe d’Arc de Triomf s’allargaran amb la idea que tinguin una longitud de 200 metres. És la previsió amb què treballa el coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, segons ha explicat en una entrevista al programa ‘bàsics‘. Macias ha explicat que “allargar les andanes fins als 200 metres ens permetrà fer-hi circular i aturar trens dobles“, és a dir, combois formats per la unió de dos trens.

Aquesta serà la plasmació d’una obra reivindicada fa anys, especialment quan l‘estació d’Arc de Triomf va estrenar el segon vestíbul del nou intercanviador el 2012. Aquell intercanviador, unit a l’ampliació de la longitud de les andanes d’ara, ja estava inclòs en el Pla d’infraestructures ferroviàries de Rodalies de Barcelona entre el 2008 i el 2015, del Ministeri de Foment que liderava el socialista José Blanco.

A banda de les millores a l’estació d’Arc de Triomf, la ferroviària estatal també preveu actuacions en altres dues estacions: la de la Plaça de Catalunya i la de Sants. Així, Macias ha concretat que:

  • A Plaça de Catalunya “s’allargaran les andanes i es crearan nous accessos a l’exterior, des de la ronda de la Universitat”
  • A l’estació de Sants “hi ha converses avançades amb l’Ajuntament i Adif per ampliar-ne els vestíbuls

Tot plegat hauria d’estar enllestit, segons el coordinador del Pla de Rodalies, “en un període de quatre a cinc anys”.

El pla de Rodalies també preveu la creació de noves línies de Rodalies -ara mateix Renfe n’opera 17-, tot i que encara no n’ha concretat quines. Tanmateix, la previsió és ampliar i desdoblar les vies d’algunes línies ja existents, com les que connecten Barcelona amb les comarques del sud.

L’Estat comprarà trens nous

L’Estat ha anunciat aquest any la compra de 211 trens nous per valor d’uns 3.000 milions d’euros, dels quals, alguns s’afegiran al sistema ferroviari de Renfe a Catalunya. En aquest sentit, Macias ha explicat que “en falten -de trens- i els actuals estaven molt envellits, amb vides útils que han arribat a sobrepassar els 30 anys“. La previsió estatal és que els nous combois circulin per les vies catalanes el 2022.

L’augment del nombre de vehicles, i del nou disseny d’una part del sistema ferroviari, obligarà a planificar com moure els trens per l’entramat ferroviari. Una circumstància que, per exemple, obligarà “a fer servir l’Estació de França com un aparcament de trens, perquè en tindrem més i més llargs”, ha puntualitzat Macias. Ara mateix, aquesta estació té un moviment de 10.000 viatgers diaris, quan, per exemple, la de Sants en mou 100.000 cada dia.

Rodalies de Catalunya vol moure 600.000 viatgers cada dia

La posada en marxa de la zona de baixes emissions (ZBE) a partir de l’1 de gener del 2020, també anirà acompanyada d’una acció conjunta entre administracions i operadors de transport públic per ampliar les alternatives d’accés a la ciutat a mesura que s’hi restringeixi l’ús del vehicle privat. A grans trets, es tractarà d’actuar a les estacions de Renfe de diversos municipis de l’Àrea Metropolitana per convertir-les en petits punts intermodals repartits pel territori.

La idea és millorar-ne la connectivitat, depenent dels casos, amb:

  • Creació d’aparcaments dissuasius per a vehicles privats
  • Creació de punts d’aparcament segurs per a bicicletes, tant privades com públiques
  • Millora dels enllaços amb línies regulars de busos urbans i interurbans

El conjunt d’aquestes actuacions hauria de permetre, segons la previsió de la ferroviària estatal, ampliar el nombre de persones que entrarien o sortirien de Barcelona amb tren: passar de les 410.000 persones diàries actuals a les 600.000, durant les jornades laborables.

La Sagrera: “Hi gastem tres milions cada mes”

Sobre l’estació de la Sagrera, el coordinador de Rodalies de Catalunya no ha concretat cap data de posada en marxa del servei d’alta velocitat en aquest punt, tot i que ha admès “que s’hi treballa”, un fet que implica que “cada mes s’hi gasten tres milions d’euros”.

Pel que fa al sistema de les Rodalies a la zona nord de la ciutat, “es preveu ampliar a vuit les andanes de l’estació de la Sagrera” d’una banda, i “ampliar les de l’estació de Sant Andreu Comtal fins a tenir-ne quatre”, de l’altra, ha dit Pere Macias.