Si hi ha un tema que mai deixa d’estar moda a la ficció audiovisual, aquest és el dels secrets familiars. Miris on miris trobes una sèrie sobre el que no ens diuen les persones més properes o sobre les veritats amagades de les nostres vides. Amb el Pep Prieto fem un repàs de sèries en emissió que ens conviden a descobrir els enigmes de la família.

‘Alguien tiene que morir’

Manolo Caro. Netflix, 2020

‘Alguien tiene que morir’ és un melodrama familiar de manual, perquè la seva premissa és segurament la més recurrent: a partir de l’arribada d’un personatge que ja no encaixa amb l’univers domèstic, en aquest cas un fill que torna de Mèxic, es detonen una sèrie d’esdeveniments que canvien les seves vides per sempre. La sèrie, que només té tres episodis, brilla més per la dura recreació de l’Espanya franquista que no per la seva dramatúrgia, però igualment funciona bé com a repàs de les coses que les famílies es guarden portes endins. El repartiment inclou Carlos Cuevas, Carmen Maura i un immens Ernesto Alterio.

‘La maldición de Bly Manor’

Mike Flanagan. Netflix, 2020

És la segona temporada de l’antologia iniciada per ‘La maldición de Hill House’, que era excel·lent i molt terrorífica. Aquesta, malgrat ser del mateix autor, és més irregular i dramàtica, sobretot perquè en aquest cas s’adapta a l’univers literari de Henry James i s’aposta per un estil molt diferent. De fet, per més que tingui moments molt inquietants, és més una història d’amor i de pèrdua sobre els fantasmes que ens acompanyen tota la vida, i no només aquells que ens imaginem. Com a retrat d’una família i els seus secrets, és interessant, però li sobren capítols i, sobretot, redundàncies: és una sèrie que es va explicant a ella mateixa sense que ningú li ho demani.

‘Fargo’

Noah Hawley. FX, 2014-actual

La quarta temporada es va estrenar fa un parell de setmanes després d’una espera molt llarga. Tres anys ha trigat Noah Hawley a estrenar una nova entrega, però ja et dic ara que ha pagat la pena: la quarta temporada trenca en moltes coses amb la ‘Fargo’ que hem vist ara sense deixar de ser la ‘Fargo’ que ens encanta. En aquest cas, l’acció ens porta a la Kansas dels anys 50, en el moment exacte que dos clans mafiosos rivals segueixen la tradició d’intercanviar-se els fills petits com a símbol d’una treva. A partir d’aquí, la sèrie es torna un joc apassionat de fidelitats i traïcions que precisament entra de ple en el concepte de què és i no és família, i de fins a quin punt ens en podem refiar. I atenció a Chris Rock, perquè aconsegueix trencar completament amb la seva imatge.

‘Glue’

Jehane Noujaim, Karim Amer. E4, 2014

Una sèrie de Jack Thorne, responsable de la magnífica ‘The virtues’, i aquí també hi ha un retrat sense concessions de personatges a la deriva per la seva incapacitat de superar les velles ferides. En aquest cas, l’aparició d’un cadàver destapa els secrets d’un grup d’amics d’una zona rural i les seves respectives famílies. ‘Glue’ destaca pel seu realisme i la manera com s’aproxima a realitats molt incòmodes, sobretot perquè en el fons les percebem com a molt properes. Sort que Filmin l’ha recuperat, perquè feia sis anys que era inèdita a casa nostra.

‘Dirty John’

Alexandra Cunningham. Netflix, 2018-actual

La segona temporada de ‘Dirty John’ millora notablement els resultats de la primera. Ara recrea el cas real de la Betty Broderick, una dona que als anys 80, després de molts anys renunciant a tot per la carrera del seu marit, descobreix que aquest la vol deixar per una noia més jove. I la solució que troba per estar en paus és assassinar-lo. El millor d’aquesta temporada és que, malgrat que també cau en clixés com la primera, fa un retrat prou sagnant de la societat americana dels anys 80, i disposa d’unes interpretacions excel·lents de Christian Slater i, sobretot, Amanda Peet.

‘Succession’

Jesse Armstrong. HBO, 2018-actual

La família Roy s’insereix de ple en una llarga tradició literària i televisiva: la dels clans benestants que mantenen una acarnissada lluita pel poder i pel control del seu llegat. En aquest cas, si la cosa funciona tan bé és perquè els seus responsables saben convertir la família en una gran metàfora de la decadència d’un país i que mai no puguis donar res per sobreentès sobre la història i els seus personatges. Després d’arrasar a l’època de premis, ara toca esperar amb ànsia la tercera temporada.

‘The undoing’

David E. Kelley. HBO, 2020

És del creador de ‘Big little lies’, David E. Kelley. Kidman hi interpreta una psicòloga que viu un magnífic moment professional i sembla feliçment casada amb el personatge que encarna Hugh Grant. Però un bon dia descobreix un terrible secret amagat a dins mateix de casa seva que converteix la seva vida en un veritable malson. Kidman és també la productora de la sèrie, que en principi és d’una sola temporada de sis episodis.