L’Ombra Festival, especialitzat en corrents com el dark wave, el synth wave i la música industrial més experimental, s’ha fet un lloc en l’escena underground barcelonina en només dues edicions. Si l’any passat la proposta va reunir 500 persones a la sala Wolf, enguany ha multiplicat per cinc aquesta xifra i ha assolit les 2.500. El cartell del 2019, amb més de 50 propostes, s’ha celebrat durant dos dies en tres espais de la ciutat, el més destacat dels quals ha estat Utopia 126, que, per la seva arquitectura industrial d’antiga fàbrica modernista, ha contribuït a una ambientació al més pur estil Berlín on van sonar Psyche, Pankow, Trisomie 21 i Le Syndicat Electronique, entre d’altres.

 

D.A.F. i Dive, incombustibles

La presència de D.A.F. (Deutsch Amerikanische Freundschaft), una banda mítica de l’electropunk alemany de finals dels 70, va contribuir al “sold out” de dissabte a la nit a la Sala Razzmatazz. Uns incansables Gabi Delgado a la veu i Robert Görl a la bateria van enamorar el públic de l’Ombra, que els demanava més i més. Una mostra de vigència d’una sonoritat que va influir molts altres artistes del moment, com Dirk Ivens, que va batejar un dels seus primers grups, Absolute Body Control, amb el títol d’una de les cançons de D.A.F. The Klinik i Sonar són altres dels projectes més cèlebres del belga, que, en aquesta ocasió, ha vingut al festival barceloní amb la seva proposta en solitari que acaba de fer 30 anys d’història, Dive.

Amas, dues perles de l'”underground” barceloní

Les ama són bussejadores japoneses que s’han encarregat al llarg de la història de la pesca subaquàtica i la recol·lecció de perles. I va ser precisament aquesta figura femenina la que va inspirar l’artista i agitadora cultural Lucy Tcherno (Ivana Ray Singh) i la DJ María I. Barros (Gatasanta) a crear un projecte d’esperit feminista amb el mateix nom. Amas és una barreja de música i performance amb una posada en escena que interpel·la directament el públic a través de ritmes sintètics i lletres plenes de poesia.