Amb la proximitat de les festes, molts teatres presenten les obres que es menjaran els torrons a la cartellera barcelonina. El Xavi Pardo n’ha triat unes quantes i en dona la seva particular visió, no sempre de color rosa. També aprofita per destacar 3 obres que s’estrenen aquesta setmana i encara no ha vist.


‘Hamlet Aribau’

Cinema Aribau, fins al 30 de gener


Preu: entre 28 i 31 €
Espectacle en català

Muntatge que se’n va més enllà de les tres hores. Juguen amb la pantalla (una mica aquesta seria la gràcia de canviar la biblioteca per l’Aribau) però tampoc en excés: podríem dir que no és un element central, no estem davant d’un Hamlet cinematogràfic, és un Hamlet molt teatral i tirant a clàssic. Hi ha pensades que funcionen molt bé, que aprofiten amb intel·ligència els recursos que ofereix disposar d’un pantallot com aquell. Durant tota l’obra van apareixent a la pantalla fragments, fotogrames de pel·lícules que no hi pinten res, tipus ‘Thelma i Louise’ o ‘El setè segell’. Jo sospito que Broggi pretenia fer un homenatge al cinema però la veritat és que costa entendre quin sentit tenen aquests fotogrames, sense cap lligam dramatúrgic ni relació amb la trama. I el mateix amb la banda sonora: que va de Bowie a Zoo passant per Cigarettes after Sex, tot una mica aleatori.


‘L’oncle Vània’

Teatre Lliure de Montjuïc, fins al 19 de desembre


Preu: entre 9 i 29 €
Espectacle en català

Koršunovas (recordem-ho, director lituà, un dels habituals del Temporada Alta, que és qui coprodueix l’espectacle amb el Lliure) ha jugat a provocar. Ha agafat el text de Txékhov i l’ha muntat en clau de tragicomèdia amb un peu a cada banda, jugant a ser contemporani però sense renunciar a ser clàssic. Els que s’emprenyen ho fan (i amb raó) perquè el director hi introdueix algunes ocurrències absurdes que no hi pinten res i que no fan cap favor al muntatge. Però malgrat aquestes ocurrències, trobo que Koršunovas ha obtingut un bon resultat, ha sabut fer un Vània interessant, suggeridor, un Vània d’avui que al mateix temps és molt fidel a Txékhov i que sap presentar molt bé aquests personatges dominats per la mandra i l’avorriment. I també perquè majoritàriament els intèrprets estan en bona forma.


‘Guillermotta’

Sala Atrium, fins al 28 de desembre


Preu: 20,80 €
Espectacle en català

Tots drets per aplaudir aquesta pantera, que més que una pantera és un camaleó, perquè ho fa tot i tot ho fa bé. ‘Guillermotta’ és una delícia d’espectacle, un concert amb les cançons d’aquesta gran figura de la Nova Cançó, integrant d’Els Setze Jutges, en què a més tenim ocasió de veure totes les seves facetes: des de la més cabaretera i descarada fins a la més tendra, la més intimista. Tot plegat, amb Jordi Cornudella al piano (és l’espectacle dels Jordis) i sota la direcció de… Jordi Prat i Coll, que és un altre rei Mides. Inicialment se n’havien de fer quatre representacions mal comptades i han hagut de programar una tirallonga de funcions més perquè està sent un èxit. No us la perdeu. 


‘Les irresponsables’

La Villarroel, fins al 23 de gener


Preu: 30 €
Espectacle en català

És una d’aquelles obres (ara que ve Nadal) que són perfectes per regalar, perquè saps segur que l’encertaràs. Daulte ens proposa una història d’amistat: una de les amigues acaba de passar per una separació, decideixen marxar un cap de setmana fora de la ciutat per distreure’s… i a partir d’aquí la cosa es complica. El text està molt ben trenat, amb aquest ritme tan argentí, les tres actrius estan meravelloses, i la direcció de Sílvia Munt funciona perfectament. Un exemple: saps el que dèiem abans de ‘Hamlet’ i dels fragments de pel·lícules aleatoris? Doncs aquí, tot el contrari: introdueix també alguns fragments de pel·lícules com ‘Otra ronda’ o ‘Joker’, que hi van com anell al dit i que tenen tot el sentit del món.


Properes estrenes

‘Família (im)possible’

Nou muntatge de Carol López, després d’aquell ‘Bonus track’ que vam veure al Lliure. Es diu ‘Família (im)possible’ i és una comèdia que parla dels nous models de família, de la diversitat de gènere i dels prejudicis que tots plegats arrosseguem encara. 


‘Red’

El pintor Mark Rothko i el seu jove ajudant són els protagonistes de ‘Red’, del nord-americà John Logan, una peça que a l’Akadèmia veurem en forma de duel interpretatiu entre Lluís Soler i Ferran Vilajosana. 


‘El corredor de karts’

Doble estrena a la Sala Beckett. D’una banda amb ‘El corredor de karts’, la sàtira que Marc Artigau ha escrit per a Parking Shakespeare, que aquesta temporada és companyia resident a la Sala Beckett. I també s’hi estrena ‘Eufòria’, el text que Lara Díez Quintanilla va escriure-hi com a autora resident la temporada passada.