L’artista i empresària del circ Rosa Raluy torna amb el Circ Històric Raluy i l’espectacle ‘Vekante’, que es pot veure al Port Vell fins al 27 de febrer, i ens el ve a presentar a l”Àrtic’.

El circ familiar de Rosa Raluy

Rosa Raluy és membre d’una de les nissagues més il·lustres de la història del circ català, filla i neta d’artistes que porta la professió a la sang. Amb el Circ Històric Raluy, producte de la fusió del seu propi negoci i el del seu pare, Carlos Raluy, ha mantingut tota l’aroma pel vell art de l’espectacle circense, les caravanes i els estris que la família ha anat col·leccionant des de fa anys i que es remunten, en alguns casos, a principis del segle passat.

Amb aquesta filosofia de recuperar les essències, però també d’actualitzar les velles formes del circ, Rosa Raluy presenta ara ‘Vekante’, que en esperanto vol dir “despertar”, i que ens convida a un viatge en què la realitat és plena de fantasies, d’humor i de les acrobàcies que fan, entre d’altres, la nostra convidada i les seves dues filles, Kimberley i Jillian Giribaldi Raluy. Totes dues segueixen la tradició familiar amb unes acrobàcies que, com les de la seva mare, no estan exemptes de riscs.

“En números de perill, d’alt risc, és quan més ens hem de concentrar, tot i que a vegades costa perquè com que arriba a ser una rutina, que tots els dies fas el mateix, la mateixa actuació, doncs t’hi arribes a acostumar i no dones tanta importància al perill. Jo mateixa vaig tenir un accident fa uns anys, quan vaig caure d’un trapezi a una altura de quatre metres, i això no obstant segueixo enfilant-me cap amunt. La veritat és que el pitjor s’oblida”

Rosa Raluy

Barcelona, ciutat de circ

Senyores i senyors, passin i vegin la increïble, la fabulosa, l’extraordinària relació del circ amb la ciutat de Barcelona. Un món de domadors de lleons, funàmbuls, acròbates, pallassos i directors de pista que poblen els carrers de casa nostra des de fa més de 250 anys i, com a mínim, des que els primers ensinistradors ambulants van començar a exhibir els seus espectacles a finals del segle XVIII.

A mitjans del 1800, vam tenir les actuacions d’acròbates com Blondin i Léotard ni més ni menys que al Gran Teatre del Liceu, o els espectacles setmanals que es feien al Teatre Principal, però el primer circ estable que va conèixer Barcelona va ser el Circo Ecuestre, ubicat a partir del 1879 al cor de la ciutat: la plaça de Catalunya.

Una de les visites més cèlebres, i menys afortunades de l’Ecuestre, va ser la de Buffalo Bill. L’heroi del Far West va tenir tanta mala sort que la seva estada a casa nostra es recorda, sobretot, perquè va acabar amb una epidèmia de grip, una gran tempesta i un incendi a les carpes del circ. Més tard van venir el Circo Olympia, a la ronda de Sant Pau; el primer festival mundial competitiu de circ, que es va celebrar el 1956 a Montjuïc; els inicis del Circ Cric de Tortell Poltrona al Parc de l’Escorxador; o el Circ d’Hivern, establert a l’Ateneu 9 Barris dels dels anys 90.

I enmig de tot plegat, és clar, destaca la nissaga dels Raluy, que han mantingut durant 100 anys totes les essències familiars, nòmades i romàntiques del circ clàssic. I avui tota aquesta herència la compartirà amb nosaltres Rosa Raluy, que torna al Port Vell amb la seva carpa i l’espectacle ‘Vekante’ per recordar-nos que, passi el que passi, l’espectacle ha de continuar.

Rosa Raluy