La videoartista Eugènia Balcells està doblement d’enhorabona: la seva peça ‘SupermercART’ s’exposa al MACBA com a part de la donació de més d’un miler de peces que Rafael Tous ha donat a l’entitat. De l’altra, el proper mes de novembre dues de les seves instal·lacions s’exposaran al Festival de la Llum de Barcelona. En parlem a l”Àrtic’.

La llum d’Eugènia Balcells

Eugènia Balcells ha fet de la llum un dels seus principals materials de treball. Al llarg de la seva carrera, ha elaborat instal·lacions lumíniques i de videoart en què tots els colors de l’espectre es projecten sobre diferents superfícies, formant noves figures que estimulen els nostres sentits però, també, la nostra capacitat de reflexió.

Eugènia Balcells també ha tractat el paper de la dona en la societat, la seva identitat i les seves reivindicacions. Formada a finals dels 60, ningú millor que ella sap el que és obrir-se pas en un món d’homes, com era, en bona part, el de l’art dels 70. Aquesta voluntat de visibilitzar la dona en part dels seus treballs l’ha dut, recentment, a realitzar un documental com el de ‘Cartas de Akyab’ (2020), en què retorna a la història de la seva besàvia a Birmània.

Tot i això, Eugènia Balcells també és conscient de les mancances d’una societat consumista. El 1976 va realitzar la instal·lació ‘SupermercART’, amb què retrata tots els vicis del capitalisme salvatge, un capitalisme que també considera l’art com una mercaderia. Qui vulgui recuperar la clarividència d’un dels treballs que va popularitzar-la, ho pot fer al MACBA.

“Necessitem una creativitat enorme ara per sortir, per canviar de paradigma, per sortir del paradigma on ens trobem, que bàsicament és ‘SupermercART’. Bàsicament és que la mesura del valor de les coses és una mesura econòmica, marcada per uns poders econòmics”

Eugènia Balcells

A més del ‘SupermercART’, els dies 4, 5 i 6 de novembre, Eugènia Balcells projectarà ‘Frecuencias’ (2009), una de les seves instal·lacions més importants, al Disseny Hub, entre el Clot i el Poblenou, en el marc del Festival de la Llum de Barcelona, i n’oferirà una altra d’inèdita que es podrà veure a la Torre Agbar.

La carrera d’una pionera

L’artista barcelonina Eugènia Balcells pot afirmar, amb orgull i el cap ben alt, que és tota una pionera en el seu camp. Nascuda el 1943, la seva carrera és la d’una dona en un món d’homes des dels seus inicis, quan es diploma en Arquitectura Tècnica i continua els seus estudis entre casa nostra i els Estats Units. Més tard, es fa un nom en el cinema experimental dels 70 i en el videoart, dues disciplines amb què reflexiona sobre la condició humana, els límits plàstics del cervell o les transformacions, físiques i socials, de la dona moderna.

“Tinc la sensació d’anar contracorrent i, sobretot, de navegar pels marges. Jo navego pels marges. Ja de sempre m’interessen més els ponts que els territoris. És a dir, no estic en el lloc central. Estic fent la meva via, amb un matxet a la mà, per investigar i veure el que vull.”

Eugènia Balcells

I amb tot plegat, el treball d’Eugènia Balcells ha anat sumant textures, capes, murals, instal·lacions i també premis com la Medalla d’Or al Mèrit de les Belles Arts o el Premi Nacional de les Arts Visuals. Ara fa uns mesos que l’Eugènia ha portat el seu ‘SupermercART’ al MACBA, i per això la convidem a l’Àrtic, on som més de botigueta de barri que de gran superfície.

Eugènia Balcells
‘SupermercART’ (1976), d’Eugènia Balcells