Quan el 2018 Badiucao va haver de cancel·lar la seva exposició en solitari a Hong Kong per les amenaces del govern xinès a la seva família, no s’imaginava que, mesos després, el seu art tornaria per reivindicar l’espai expositiu que li havia estat negat. Això sí, aquest cop, des dels carrers. Les seves obres en suport a les protestes dels hongkonguesos s’han convertit en símbols de les manifestacions que es van iniciar per exigir la retirada del projecte de llei d’extradició a la Xina.

Però el seu compromís en la defensa dels drets humans ve de més lluny i el va portar a exiliar-se a Austràlia i treballar en l’anonimat durant més de set anys, fet que li va valer el sobrenom del Banksy xinès. Des que la seva identitat va sortir a la llum, assegura que viu en contínua persecució, però això no ha restat compromís a la seva agenda artística, que continua oferint icones combatives com la Lennon Wall Flag, que també ha aprofitat per hissar a Barcelona amb motiu de la presentació del seu documental ‘Badiucao: El arte de la disidencia’ en la 16a edició del Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona, que enguany ha projectat 90 pel·lícules. El film, dirigit per Danny Ben-Moshe, s’ha endut el guardó a millor migmetratge i narra les conseqüències que ha tingut per a ell desafiar artísticament el règim de Xi Jinping.

 

Oleg Sentsov

El Festival de Cinema i Drets Humans també ha acollit en l’edició 2019 la visita del cineasta ucraïnès Oleg Sentsov, condemnat a 20 anys de presó per Rússia arran de la seva oposició a l’adhesió de Crimea. L’activista, que va rebre el Premi Sàkharov 2018 a la llibertat de consciència per part del Parlament Europeu, va ser alliberat al setembre en un intercanvi de presoners. La seva història queda plasmada al documental ‘The trial: The state of Russia vs Oleg Sentsov’, d’Askold Kurov.

Un any de presó per un documental

Qui també ha patit les conseqüències jurídiques d’exercir la seva professió ha estat Clemente Bernad, codirector juntament amb Carolina Martínez del documental ‘A sus muertos’. El film planteja el debat sobre el futur del màxim símbol franquista que existeix dins d’una àrea urbana a tot l’Estat, el monument a “los Caídos” de Pamplona. El documentalista va intentar filmar les misses d’exaltació franquista que encara avui se celebren a la cripta dels generals i voluntaris requetès, que van lluitar al costat de Franco. Una activitat que Bernad considera una humiliació per a les víctimes de la Guerra Civil i la dictadura però que li ha suposat una condemna d’un any de presó.

 

Palmarès de la XVI edició:

MILLOR LLARGMETRATGE
For Sama (Waad al-Kateab i Edward Watts, 2018)

MILLOR MIGMETRATGE
Badiucao: El arte de la disidencia (Danny Ben-Moshe, 2019)

MILLOR FILM DE SECCIÓ CATALANA
City for Sale (Laura Álvarez Soler, 2018)

MILLOR CURTMETRATGE DOCUMENTAL
La tierra que habitamos (Marco Aurelio Celis i Diego Quinter, 2019)

MILLOR CURTMETRATGE DE FICCIÓ
María de los Esteros (Eugénio Gómez Borrero, 2018)