Són les ungles un nou suport d’expressió artística? María Alcaide creu que sí. De fet, l’art de les ungles (o “nail art”)  centra la seva darrera investigació que aquest mes de setembre exposa en el marc de la vuitena edició d’Art Nou, el programa que impulsa la creació emergent barcelonina. L’artista d’Aracena establerta a la ciutat ha convertit la galeria Àngels Barcelona (carrer del Pintor Fortuny, 27) en un saló de manicures i massatges. El títol de l’exposició, “Guânlî de shôu”, és la traducció fonètica en xinès del llibre ‘The managed hand’ (Kang, 2003), un estudi sobre el treball en els salons de bellesa regentats per immigrants asiàtiques als EUA.

En aquest projecte, María Alcaide demostra un cop més el seu compromís amb una pràctica artística exercida des de l’experiència quotidiana, un intent d’elevar tot allò que sembla banal i de visibilitzar objectes i persones que en la seva naturalesa són precaris. Canalitza el seu interès per les relacions estètiques i de poder que l’envolten a través de disciplines tan diverses com la instal·lació, la performance i la fotografia. A ‘my terrorist lover’ va construir un relat d’autoficció a partir d’una relació amorosa amb un noi d’Algèria i a ‘La vaga’ va decidir robar temps a la companyia que la contractava com una estratègia de resistència del cos davant la magnitud esclavitzant del treball. En aquesta ocasió, explora totes les capes i interrelacions que sorgeixen d’un acte aparentment tan senzill com fer-se la manicura.

 

“22 dies a Bombon Projects”

Per a una artista acostumada als exteriors i la natura com Irene Grau, passar l’estiu a Barcelona era tot un repte. Però l’aventura li ha servit per crear una exposició única que no podria haver sorgit a cap altre espai. La creadora valenciana es va traslladar 22 dies a la galeria Bombon Project per convertir la galeria en un espai domèstic amb només alguns elements indispensables. El resultat són una sèrie de peces i intervencions que provenen de les seves accions diàries, vivències que arriben al públic gairebé fossilitzades. La particular disposició de les línies, els colors, les llums i les ombres que s’han generat a la galeria fan que, entrar-hi, sigui com endinsar-se en un quadre de l’artista.