Una floristeria que va repartir milers de roses durant el primer Sant Jordi confinat; un curs de formació de carnisseria a Mercabarna i una cooperativa ecològica que, gràcies a la crisi, ha fet el salt del món virtual al real.
Rosistirem
Rosistirem és una floristeria que va néixer en plena crisi de la covid-19. El José Corbacho hi fa una visita per saber com van aconseguir vendre milers de roses durant el primer Sant Jordi confinat de la història.
Pau Culillas, fundador de Rosistirem, explica que un dels seus amic, un majorista de flors, li va comentar que tenia milers de roses sense poder vendre-les. En Pau va pensar fer la venda en línia i el primer dia en van vendre 400 comandes i, al final, en van fer 4.129. Després van obrir una botiga al Gòtic, i van implantar la venda en línia en un sector tradicional.
A Rosistirem també coneix Lucrecia Schroder, una de les floristes, que es va formar professionalment a Mercabarna, un centre de formació que és un autèntic planter de treballadors nous per a les empreses del sector.
Mercabarna, un centre de formació
Per saber-ne més sobre els cursos, el José Corbacho es desplaça fins aquesta ciutat de ciutats de Mercabarna, Corbacho es desplaça a la Zona Franca, a un espai on treballen 500 persones. La formació es dirigeix a alumnes de totes les edats, que busquen l’oportunitat d’aprendre un ofici.
La Maite Pala, cap dels Serveis de Formació, ens explica que el percentatge d’inserció és un 70 %. Assegura que els tallers i la formació és una fàbrica de segones oportunitats, peixaters, carnissers, floristes, oficis que molts cops no superen el relleu generacional i que pot ser l’embrió perquè moltes persones es reenganxin al món laboral.
Corbacho es posa el davantal i es converteix en un alumne més per assistir a una classe de carnisseria on vuit joves aprenen l’ofici. Una opció laboral amb futur en un sector essencial que ha superat la crisi econòmica causada per la pandèmia.
A Granel, consciència ecològica
I per acabar, s’interessa pels productes de neteja i de cosmètica ecològica de la cooperativa A Granel, que es va fundar al 2017 com una iniciativa de treball sense afany de lucre. Els dos socis expliquen com un negoci de distribució, que també venia al detall a través de la seva pàgina a internet, ha passat a tenir una botiga física durant la pandèmia, al límit del barri del Guinardó amb Camp de l’Arpa.
La Leila Ghorbel estava en una cooperativa de consum i va detectar que hi havia un buit: els detergents. Li va dir al seu company, l’Arnau Blanchar, que en aquell moment estava a l’atur i van decidir tirar endavant la idea. Expliquen que han fet el camí invers, han passat de la venda en línia a la física, en part perquè els seus productes són de primera necessitat i han pogut tenir obert.
Com a activistes s’han marcat que la petjada ecològica de la compra sigui sostenible, per això els clients poden comprar a granel o envasat (1 euro per l’envàs, així obliguen a portar-lo a la botiga cada cop que han d’omplir-lo). La distribució es fa en cotxe elèctric per tancar el cercle d’un negoci que s’emmiralla en els hàbits del passat per millorar els hàbits de consum del futur.