A trenc d’alba i acompanyat de velers que no s’ho han volgut perdre, el Götheborg of Sweden ha arribat aquest dijous a Barcelona. És una rèplica d’un mercant suec que va solcar els mars a mitjans del segle XVIII. En aquell moment era un vaixell més però ara, construït de nou, pot presumir de ser el veler de fusta més gran del món que encara navega. Manté la tradició de disparar salves amb els canons quan arriba a port. I així ho ha fet quan ha entrat per la bocana.

Al segle XVIII calien més de 100 tripulants perquè alguns morien durant la llarga travessia fins a la Xina. Ara són 80, 20 de professionals i 60 de voluntaris. “M’agrada molt el mar i aquest vaixell és l’experiència més similar a navegar com ho feien al segle XVIII. És el vaixell de vela més complicat actualment”, ha explicat a betevé en Tarzan Lebole, que és italià i no va dubtar a apuntar-se com a voluntari. “Em toca el torn de nit, a partir de les 12, i quan ets a coberta és tot fosc, t’has d’aprendre de memòria on són les cordes”.

Un dels tripulants del Götheborg of Sweden, en el moment d’arribar a Barcelona

Tot i que la versió actual té motor i el fan servir per entrar a port, a alta mar naveguen només a vela. La Hannah Lonnquist s’encarrega d’ensenyar als nouvinguts una tasca que no és gens fàcil. “Els ensenyo a fer servir el vent per viatjar però, també, la part social, la importància del treball en equip que en un vaixell com aquest és imprescindible”, concreta Lonnquist. “Per moure les veles més grans necessitem entre 10 i 15 persones. És molt important estar ben coordinat”, afegeix en Christofe Courte, un voluntari francès.

Una rèplica gairebé exacta

El vaixell original, de la companyia Sueca de les Índies Orientals, va fer tres vegades la ruta fins a Xina, on recollia porcellana, seda, espècies i te. A la tercera, però, es va enfonsar quan estava punt d’arribar a Göteborg. El van trobar més de dos segles després. Fabricar-ne la rèplica va ser una tasca titànica. Es va tardar una dècada i es va adaptar a la normativa actual. Una peça d’artesania que es podrà visitar cada cap de setmana fins al març a Barcelona. Després reprendrà el viatge cap a Xangai.

Els canons disparen salves abans d’arribar a port

Es podrà visitar del 27 d’octubre a l’1 de novembre i els caps de setmana fins al març

El veler, que està de ruta, farà la 13a escala de l’expedició. Fins a l’1 de novembre estarà amarrat a tocar de la rambla del Mar i es podrà visitar encara amb tota la tripulació a bord. L’estada del vaixell s’allargarà i, de novembre i a març del 2023, es podrà visitar només durant els caps de setmana. El preu de l’entrada és de 15 euros.