El tram del passeig de Sant Joan entre l’avinguda Diagonal i la travessera de Gràcia es reformarà quan es desmunti la carpa provisional del Mercat de l’Abaceria, d’aquí a dos anys. I per definir el projecte de reforma, s’obrirà un procés participatiu perquè el veïnat hi digui la seva aquest 2024.

L’Ajuntament s’ha compromès a fer aquesta reurbanització, que donarà continuïtat a la fesomia de la resta de passeig, que es va transformar entre 2011 i 2014, que va suposar més espai per al vianant.

L’inici d’obres del nou Mercat de l’Abaceria l’octubre del 2023 va activar el compte enrere per alliberar l’espai que ocupa la carpa, entre Sant Antoni Maria Claret i el carrer de la Indústria del passeig de Sant Joan.

Veïns cridats a opinar

El projecte afecta dos districtes, el de l’Eixample i el de Gràcia, tot i que principalment a aquest últim L’Associació de Veïns i Amics del Passeig de Sant Joan ha demanat que es faci el procés participatiu com més aviat millor, ja que el tram a reformar afecta 12 illes de cases diferents.

Compromís per a aquest mandat

El consistori barceloní ha acceptat convocar el procés participatiu aquest any, amb la voluntat de redactar el projecte executiu de la reforma durant aquest mandat. “Té tot el sentit del món donar continuïtat a l’amplada de les voreres”, va explicar Jordi Valls, regidor del districte de l’Eixample, al consell de barri de la dreta de l’Eixample.

El tram superior del passeig de Sant Joan que s’haurà de reformar té una rambla central on fa anys que no s’hi actua. L’Ajuntament aposta per ampliar-hi les voreres, tal com han demanat des de l’associació de veïns, seguint el disseny del tram reformat de la part baixa. L’associació no voldria tocar el bulevard central, tot i que ara s’obrirà el debat a tot el veïnat.

Voreres plenes de motos i poc espai a les parades de bus

Els veïns expliquen que sovint costa de passar per les voreres, ja que està ple de motos aparcades, també d’algunes bicicletes. Alguns trams són més estrets que altres i, a on hi ha les parades del bus, com que s’hi acumula gent esperant, hi ha problemes per passar.

Altres veïns també creuen que l’ampliació serviria perquè els ciutadans no només passegin pel mig del passeig, on hi ha la rambla central. D’aquesta manera podrien passar per les voreres tranquil·lament, a on hi ha els comerços i això incentivaria les compres en una zona en què costa atraure la clientela.

Primeres propostes: moure el carril bici o reduir la calçada

Actualment, al passeig hi ha carril bici i dos carrils de circulació, un per a vehicles i l’altre per a autobús i taxi. Una de les propostes del veïnat és traslladar el carril bici a tocar del bulevard central, alliberant espai a la calçada per guanyar-lo a la vorera. N’hi ha una altra, però que suposaria un canvi més important, que seria deixar un sol carril de circulació a compartir entre cotxes i serveis.

De moment, al mercat provisional encara queden com a mínim dos anys d’activitat, si les obres de l’Abaceria van sobre calendari. Un cop finalitzin, caldrà fer treballs per desmuntar la carpa provisional, que fa 1.900 metres quadrats.