El projecte de millora del tram superior del carrer de Balmes, entre la plaça de Molina i la ronda del General Mitre, ha estat aprovat inicialment per la comissió de govern del 18 d’abril. Es tracta d’un projecte encallat durant més d’una dècada i anunciat com una prioritat pels últims tres governs municipals i que ara sembla que finalment veurà la llum.

Tal com va avançar betevé, el primer tram es començarà a reformar el setembre del 2024 amb un pressupost de set milions d’euros, i està previst que acabi a finals del 2025. A partir d’aquí, el darrer tram que quedarà sense reformar, de General Mitre a la plaça de Joaquim Folguera, encara no té dotació pressupostària i es farà en una segona fase que s’haurà de coordinar amb les obres de l’L9.

Amb tot, la tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona Laia Bonet qualifica la reforma aprovada d’important. Ressalta que millorarà la connectivitat entre els barris de Galvany i el Farró, també afavorirà l’accessibilitat i, en general, la qualitat de tot l’espai públic. Tot plegat en un tram que —admet Bonet— ja havia estat titllat de tram de l’oblit.

De zero a 110 arbres

La Rosa Maria Guix, de la plataforma Balmes Ja, comenta que als anys 90 ja li va demanar a l’alcalde de l’època, Pasqual Maragall, que posés arbres al carrer. Ha hagut d’esperar més de 30 anys, però finalment la seva petició veurà els resultats. El carrer de Balmes farà un canvi substancial perquè passarà de ser un desert per a la biodiversitat, amb zero arbres, a tenir-ne 110. La reforma també guanyarà espai per als vianants, amb voreres que creixeran prop de dos metres respecte a la mida actual, arribant als 4,35 m a cada banda. La superfície total renovada serà de 15.000 m².

Les voreres s’ampliaran a fins als 4,35 metres a cada banda

De quatre carrils de circulació a tres

Per guanyar aquests metres en vorera s’hauran de reduir els de la calçada, que passarà dels 15 metres de l’amplada actual a 11,20 m. Hi hauran dos carrils de pujada i un de baixada, que hauran de compartir busos i vehicle privat. També es passarà de dos carrils de serveis a un, que s’ubicarà al costat Besòs. Aquí s’hi situaran els contenidors, les parades de bus, 130 metres lineals de càrrega i descàrrega, 147 places d’aparcament per a motos i quatre places d’aparcament per a vehicles de persones amb mobilitat reduïda.

Més passos de vianants

Per facilitar els desplaçaments entre un costat i l’altre, es faran nous passos de vianants a la plaça de Molina, a Sant Hermenegild – Copèrnic costat mar i a Pàdua costat muntanya, i també es faran voreres passants als encreuaments amb el carrer de Putxet, el del carrer de Sant Hermenegild – Copèrnic, i el de Francolí. A més, es renovarà el paviment de tot l’àmbit i es millorarà el sistema de recollida d’aigües.