Els contenidors marrons, els de matèria orgànica, estan plens de restes de menjar, però molts aliments encara es podrien aprofitar. Segons l'Agència de Residus de Catalunya el 2010 es van llançar més de 262.400 tones de menjar encara comestible. Més de la meitat provenia de les llars, més d'una quarta part, del comerç i la resta, del sector de la restauració. La solució per no llençar tant menjar a casa és una millor previsió alhora de fer i comprar el menjar, conservar millor els productes i aprofitar alguns aliments, diuen des de la Facultat de Farmàcia, que per data estarien caducats però que en realitat encara es podrien consumir. ABEL MARINÉ, catedràtic emèrit de Nutrició i Bromatologia de la Facultat de Farmàcia "Els aliments no caduquen de sobte, no és que un iogurt si vostè veu la data de 22 del 3 és que 0,1 minuts del 23 allò ja s'ha fet malbé, oi que s'entén que no? En el fons el diagnòstic no està a la data, està en el que un miri i observi." La campanya "Som allò que llencem" de la UB i el Banc dels Aliments divulgarà en els pròxims mesos més consells per no malbaratar aliments en bon estat. Es faran xerrades tècniques i es buscaran complicitats amb les administracions per intentar que aquestes s'impliquin més a limitar el desaprofitament d'aliments.

La Universitat de Barcelona (UB) i la Fundació Banc dels Aliments han presentat la campanya “Som allò que llencem”. La iniciativa pretén trobar alguna solució al greu problema que suposa el malbaratament dels aliments.

L’any 2014 serà l’Any Europeu contra el Malbaratament d’Aliments. La  UB i el Banc dels Aliments han decidit, però, avançar-s’hi i impulsar la campanya “Som el que llencem” com una mesura de conscienciació del problema alimentari que afecta bona part de la societat.

A Catalunya, l’any 2010 es van malbaratar 35 quilos de menjar per habitant. En total 262.471 tones d’aliments amb un valor de 841 milions d’euros. El 58% del malbaratament provés de les consum particular, seguit, a molta distància, un 16%, dels supermercats, un 12% de la restauració i un 9% del comerç.

Els objectius de “Som allò que llencem” són: prevenir el malbaratament en la cadena alimentària, el llançament de productes que són eliminats per raons econòmiques o estètiques però que estan en bon estat, reduir els excedents alimentaris i informar de com gestionar els aliments a les llars i sobre les dates de consum.

L’acte de presentació de la campanya s’ha fet al campus de l’Alimentació de la UB, a Santa Coloma de Gramanet. En aquest campus s’imparteixen graus de nutrició i dietètica, així com de tecnologia dels aliments.

L’Observatori de l’Alimentació de la UB (ODELA) i l’Oficina de Medi Ambient de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han exposat l’estudi ‘Guia per a la reducció del malbaratament alimentari en el sector de l’hostaleria, la restauració i el càtering‘.