Un jutge de Barcelona ha condemnat un conductor a sis mesos de presó i quatre anys sense carnet de conduir per circular a 137,8 km/h en una via urbana de 50 km/h i provocar un accident de trànsit. La sentència conclou que ell va ser el causant de la col·lisió amb un taxi i de provocar diversos ferits.
La sentència és pionera, ja que condemna el conductor a través de l’anàlisi que va fer un perit de la “caixa negra” d’un dels vehicles implicats. D’aquesta manera, es va poder determinar amb exactitud la velocitat exacte amb què circulava. Es tracta d’un sistema conegut com a EDR (Event Daa Record) que enregistra i recopila dades de la velocitat del vehicle, la frenada, l’acceleració o les revolucions del motor, fins i tot cinc segons abans del sinistre.
L’informe ha estat cabdal per la sentència condemnatòria. De fet, la fiscalia inicialment havia demanat l’absolució del conductor, ja que creia que no hi havia suficients indicis que circulés amb una velocitat excessiva. Ara bé, al final del judici, va canviar la seva petició i va demanar una condemna tenint en compte l’informe d’aquest sistema de recopilació de dades.
“Una revolució en la reconstrucció dels accidents”
Segons la fiscal coordinadora de l’àrea de delictes contra la seguretat vial de Barcelona, Isabel López, aquesta prova pericial pot suposar una “revolució en la reconstrucció dels accidents”. López remarca que fins ara s’investigaven a través de la posició dels vehicles i l’impacte rebut i amb fórmules matemàtiques amb un marge d’error important.
A partir del 2021, segons una normativa europea, tots els cotxes nous hauran de dur incorporat aquest sistema EDR que permet extreure dades del vehicle. En els últims cinc anys, els Mossos han descarregat les dades d’uns 400 vehicles sinistrats.