Ja hi ha data per a l’inici de la quarta fase de les obres de reforma de l’avinguda Meridiana, entre els carrers de Felip II i Fabra i Puig. L’Ajuntament de Barcelona ha explicat que els treballs s’iniciaran el primer trimestre del 2025, tindran una durada de 18 mesos i suposaran un cost de 26 milions d’euros. El projecte executiu es va aprovar abans de les eleccions municipals i forma part del pla d’inversions municipals del govern per a aquest mandat.

La transformació segueix el patró dels trams on ja s’ha actuat amb dos carrils per al trànsit privat i un per a autobusos, amb un carril bici al centre envoltat de vegetació i voreres més amples. Ara bé, una de les particularitats d’aquest tram és la rambla central que es crearà entre els carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa.

També hi haurà una placeta davant dels Jardins d’Àngels López. Una altra característica del tram que es reformarà és que entre Felip II i el carrer de Garcilaso hi haurà dos carrils bus en comptes d’un perquè els autocars interurbans puguin desencotxar passatgers sense molestar els busos de TMB.

Les obres més enllà de Fabra i Puig, “una possibilitat”

Aquest és l’últim tram de la reforma de la Meridiana que estava previst. Ara bé, aquest dijous al migdia la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, s’ha compromès a estudiar i analitzar, abans que acabi el mandat, la possibilitat de seguir transformant la Meridiana, més enllà de Fabra i Puig. Ha assegurat: “La voluntat hi és”.

Finalitza el tram entre Las Navas de Tolosa i Josep Estivill

Un dels trams de la reforma que s’acaba d’estrenar és el que va des del carrer de Las Navas de Tolosa fins al de Josep Estivill. En aquest entorn s’ha mantingut l’estètica de la resta d’avinguda, amb voreres més amples, dos carrils per al trànsit i un carril bus, i una rambla central que integra el carril bici bidireccional. També hi ha més vegetació: ja s’hi han plantat 124 arbres i els propers dies es plantaran arbustos, ara que hem sortit de l’emergència per sequera.

Reducció de més de 19.000 cotxes cada dia.

Segons l’Ajuntament, les actuacions fetes fins ara a l’avinguda Meridiana ja han permès reduir el trànsit en uns 19.400 vehicles diaris. Abans de la pandèmia (2016-2019) hi passaven entre 60.000 i 64.000 cotxes cada dia, i el mes de març n’hi van circular uns 44.600. La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, ha celebrat que s’està convertint la Meridiana: “Ha passat de ser una autopista a un eix ciutadà”.

Un cop acabi aquest tram que començarà el 2025, les actuacions a la Meridiana des de la plaça de les Glòries fins a Fabra i Puig abastaran més de 163.000 m² renovats. En total, la inversió haurà estat de 55,8 milions d’euros.