Es tracta d’un pla pilot i pioner a tot Europa per atendre les persones transsexuals i que ha estat impulsat des del Servei Trànsit, ubicat al CAP Numància. Començarà el primer trimestre de l’any, amb formació per als administratius dels taulells d’atenció a l’usuari de tres CAPs de Barcelona i la idea és estendre’l a altres professionals. El Kenzo MarÍn, que actualment treballa en aquest servei, explica que “moltes vegades la imatge corporal de la persona, no queda reflectida al nom que surt al DNI o a la targeta sanitària i això pot generar situacions incòmodes per a la persona transsexual”. Ell, que també és transsexual, explica que l’objectiu és que aquests usuaris se sentin còmodes i acollits, sense patir cap situació de discriminació. La Zeida Liñán va tenir una mala experiència fa uns anys quan es trobava a la sala d’espera d’un hospital. La van cridar pel seu nom masculí (tot i que ja tenia canviat el DNI) quan ella ja se sentia plenament una dona. Creu que oferir recursos als professionals que atenen els usuaris als taulells pot ajudar a evitar aquestes situacions.

El Servei Trànsit s’encarrega des de fa cinc anys de l’assessorament i acompanyament a les persones transsexuals que necessiten recursos mèdics, psicològics o socials per completar amb garanties la transició de gènere. La seva directora, la doctora Rosa Almirall, assegura que Catalunya va al davant d’altres països en aquest àmbit, però que “encara queda camí per fer”. Des que es va crear el Servei Trànsit, fa 5 anys, han atès prop de 1.500 persones i en el darrer any han notat un augment de consultes de menors. Aquí, assessoren les seves famílies i les guien en el procés. Fins i tot, es traslladen fins les escoles dels menors per tractar la situació amb els mestres.