Aquest nou pas permet un accés directe des de Can Dragó fins a l’estació d’autobusos de Sant Andreu Arenal. Fins ara, els accessos més propers des de Nou Barris eren el del carrer del Pintor Alsamora i el de la confluència de l’avinguda de Rio de Janeiro amb el passeig de Fabra i Puig, amb un tram de prop de 500 metres. Tant l’un com l’altre obligaven els vianants a fer una volta per arribar a l’estació d’autobusos i, de retruc, a l’estació de tren de Sant Andreu Arenal. Amb aquest nou pas de vianants es vol connectar d’una forma més directa els districtes de Nou Barris i Sant Andreu.

Les obres van començar el mes d’octubre, i han suposat una inversió de 360.609 euros. Si bé els vianants aplaudeixen la mesura, els conductors que fan servir la Meridiana per entrar o sortir de la ciutat l’accepten amb resignació, tot entenent que, a la llarga “busquen reduir el trànsit i la velocitat a l’avinguda”.

Aquesta no és l’única mesura que l’Ajuntament està portant a terme a l’avinguda Meridiana per tal de facilitar l’encreuament dels vianants, augmentar la seguretat i millorar la mobilitat i la connectivitat entre Nou Barris i Sant Andreu. A l’estiu es van estrenar dos nous carrils bus entre l’avinguda de Rio de Janeiro i Fabra i Puig amb la intenció d’agilitzar l’entrada i sortida de Barcelona amb transport públic  i, així, aconseguir que més gent l’utilitzi com a alternativa al cotxe. Aquests últims mesos, també s’han creat fins a 22 espais de refugi en passos de vianants, un element de seguretat per als ciutadans que creuen aquesta avinguda tan transitada.

La reforma de la Meridiana començarà al juny pel tram menys transitat

A banda d’aquestes mesures de menys abast, l’Ajuntament ha avançat que al juny arrencaran les obres de transformació de la Meridiana. La reforma començarà al tram entre les Glòries i el carrer de Mallorca. Es tracta d’una obra esperada i aplaudida pel veïnat, però insufient per com s’ha plantejat. El portaveu de l’entitat Som Meridiana, Pau Maduell, ha explicat que “s’ha plantejat començar pel tram més proper a Glòries, que és el tram que té una densitat de trànsit més baixa” i ha afegit que “és el tram que té una incidència menor en la reducció de trànsit”, que és l’objectiu de l’actuació urbanística.

En aquest sentit, Som Meridiana planteja una reforma global de tot l’eix, i que sigui entès com un projecte de ciutat “que pugui sobreviure als mandats municipals independentment de si hi ha canvis de govern”.

La previsió municipal és invertir en aquesta primera fase 11 milions d’euros, per reduir un carril d’entrada a la ciutat i guanyar més espai verd i per als vianants. En paral·lel a aquestes obres, a l’agost es faran més estrets els carrils entre Mallorca i Fabra i Puig per ampliar la mitjana central i fer més segurs els refugis per a vianants. Resulta, però, una reforma que segons Som Meridiana és poc ambiciosa.