Dos de cada 10 menors utilitza el mòbil o la tauleta entre una i dues hores al dia. Això suposa que estan connectats a una pantalla el doble de temps del que recomana l’Organització Mundial de la Salut. Com a conseqüència d’aquest ús excessiu, els experts alerten que en els darrers anys s’han multiplicat els casos de miopia entre els més petits. Les famílies ho saben, però, tot i això, segons un estudi del Col·legi Oficial d’Òptics i Optometristes de Catalunya (COOOC), la majoria no hi posa fre.
Es multiplica la miopia
L’ús repetit de pantalles ha incrementat les taxes de miopia entre els més joves, no només en quantitat d’afectats sinó també en la graduació que presenten. Si res no canvia, l’OMS estima que el 2050 la meitat de la població serà miop. Per evitar-ho, des del Col·legi d’Òptics recomanen mantenir allunyats dels dispositius mòbils els menors de dos anys i limitar l’ús a una hora diària als infants d’entre dos i cinc anys. “Ens ha semblat sorprenent que més d’un 88 % dels pares sigui conscient que l’ús de pantalles afectat l’estat de la visió dels seus fills i tanmateix se’n permeti l’ús”, explica Alfons Bielsa, president del COOOC.
Problemes per dormir i sociabilitzar-se
Més enllà dels problemes de visió, els òptics alerten de les conseqüències que pot tenir en la capacitat comunicativa, social i afectiva de l’infant. “L’enquesta diu que un de cada 10 nens menja mirant la pantalla, la qual cosa trenca amb el temps de xerrada i comunicació que abans hi havia en aquest moment de reunió familiar”, afegeix Bielsa. Però aquest no és l’únic efecte. L’ús d’aquests dispositius abans d’anar a dormir també altera els ritmes circadians, la qual cosa pot derivar en una reducció de les hores de son, un empitjorament de la qualitat i més fatiga del menor.
Cursa solidària
Per donar a conèixer la miopia, el 19 de gener hi ha programada la segona edició de la Miopmilla. Es tracta de la primera carrera del món per a miops i els participants hauran de realitzar-se un examen visual abans de començar a córrer. L’objectiu de la cursa és doble: d’una banda vol donar a conèixer què és la miopia i, de l’altra, pretén recaptar fons per a la recerca d’aquest problema de visió.