L’expedient descarta factors externs en l’origen de l’avaria i conclou que les responsabilitats de l’incident correspondrien a les companyies Gas Natural i Endesa, que estaven treballant aquell dia a la vorera afectada. Segons el consistori, Gas Natural Fenosa va efectuar una reparació provisional d’una de les seves canonades que va acabar malmetent la conducció d’aigua sobre la que s’aguantava. El tub es va acabar trencant i l’aigua va entrar als conductes del gas. Això va ser l’origen de tots els problemes posteriors. L’expedient explica que Agbar només va intervenir en l’incident arran del trencament de la seva canonada.

Gas Natural Fenosa ha emès un comunicat en què assegura que les conclusions de l’expedient són “injustes i mancades de rigor” perquè no es basen en cap informe ni anàlisi tècnica que les justifiqui. Gas Natural reitera que no estava fent cap reparació amb maquinària en el punt on es va originar l’avaria, sinó que només hi va intervenir en rebre l’avís d’una altra companyia, mai amb el tub d’aigua a la vista. La companyia reclamarà els costos que li va originar l’entrada d’aigua a la seva xarxa, que va afectar 17 quilòmetres de conduccions de gas.

De la seva banda, Endesa reafirma que no va tenir cap responsabilitat en la interrupció del servei de gas, i que es va limitar a tallar el subministrament elèctric seguint el protocol de seguretat, a petició dels Bombers.

L’Ajuntament de Barcelona ha demanat a Gas Natural i Endesa que apliquin un descompte en la factura del mes de setembre als clients afectats per l’avaria, si és que encara no ho han fet. Endesa considera que, atès que l’electricitat només es va tallar per seguretat, no està obligada a compensar els seus abonats.